České dráhy porazily soukromníka, o rychlíky nepřijdou

ČTK ČTK
Aktualizováno 3. 7. 2014 15:46
Na provoz rychlíků mezi Libercem a Pardubicemi a mezi Plzní a Mostem podal státní podnik lepší nabídku než konkurenční Arriva.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: České dráhy

Praha - České dráhy získají právo provozovat tratě mezi Libercem a Pardubicemi a mezi Plzní a Mostem na další rok. "Podaly lepší nabídku než konkurenční Arriva," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Arriva chtěla státní dráhy o téměř jistý kontrakt připravit a provozovat na obou trasách vozidla Siemens Desiro, půjčené od Deutsche Bahn.

"Oběma účastníkům byl dnes odeslán dopis s výsledkem řízení," uvedl Novák s tím, že na základě hodnocení zůstanou obě trati i napřesrok provozované Českými drahami. Konkrétní cenové nabídky obou společností ministerstvo dopravy nesdělilo.

Jediným kritériem byla cena

Právě nabídnutá cena byla pro rozhodování ministerstva jediným kritériem, uvedl Novák. Důvodem toho, že nebyla při rozhodování brána v úvahu i další kritéria, jako je například kvalita vlakových souprav, byla podle ministerstva časová tíseň. Úřad musí o dopravci rozhodnout před blížícím se termínem pro uzavření nabídek do příštího jízdního řádu 2014/2015, který začne platit v prosinci. Otázka kvality nabízených služeb bude podle resortu brána v úvahu teprve v následujícím tendru.

"Ministerstvo dopravy proto doufá, že se společnost Arriva bude o zajištění dopravní obslužnosti ucházet i nadále," doplnil Novák. Úřad chce podrobnosti k harmonogramu vypisování veřejných soutěží na dotované trati zveřejnit koncem příštího měsíce.

Skutečné soutěže teprve přijdou

Obě trati měly patřit do první skupiny tras, které ministerstvo dopravy plánovalo nabídnout do tendrů, ve kterých by soukromé společnosti soutěžily o právo na dotovaný provoz s Českými drahami.

Kvůli průtahům s vyhlášením tendrů a končícímu termínu dosavadních smluv ale ministerstvo chtělo Českým drahám provoz na obou trasách prodloužit bez soutěže. Arriva se ale pokusila do soutěže zasáhnout a v červnu na ministerstvo poslala vlastní nabídku na provoz obou tras.

Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz. Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě.

 

Právě se děje

Další zprávy