Zpoždění měl jen každý dvanáctý vlak, dráhy se zlepšily

Radek Pecák Radek Pecák
19. 1. 2012 12:38
Přesnost spojů vloni stoupla na 92,5 procenta, chlubí se České dráhy
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Václav Rubeš/archiv ČD

Praha - Jen každý dvanáctý spoj, který vloni vypravily České dráhy, měl nějaké zpoždění. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský informoval, že přesnost vlaků Českých drah se v roce 2011 zvýšila. "Celá osobní doprava fungovala s přesností 92,5 %, což představuje zlepšení oproti roku 2010 o více než 2 %," sdělil mluvčí.

Už tradičně nejpřesnější jsou podle něho regionální spoje - kategorie osobní a spěšný vlak - ale také vlaky prestižní sítě SC Pendolino. Osobní a spěšné vlaky po celé České republice splnily jízdní řád na 93,12 %, tedy o 2 % lépe než v roce 2010 (tehdy to bylo 91,11 %).

Ještě více stoupla přesnost nejrychlejších vlaků SC Pendolino. V roce 2011 jezdily s přesností 95,49 %, to je o více než 3,5 % lepší hodnota než v roce 2010 (tehdy bylo plnění jízdního řádu 91,84 %).

Nejmenší naději na to, že do svého cíle dojedete přesně, máte tehdy, pokud nasednete do rychlíku. "V kategorií EuroCity, InterCity, Expres nebo rychlík, dosahovalo plnění jízdního řádu v roce 2011 hodnoty 77,64 až 86,72 %. I zde došlo meziročně k viditelnému zlepšení spolehlivosti vlaků o 3 až 5 procent," doplnil Šťáhlavský.

Podívejte se, jak se cestuje přesnými regionálními vlaky:

Tolerance je pět minut

Přesnost v podání Českých drah znamená to, že vlaky dojedou do cíle s tolerancí pět minut.

Nejčastější příčinou zdržení vlaků jsou takzvané zásahy vyšší moci, kam spadají například nehody na železničních přejezdech, usmrcení osob v kolejišti nebo mimořádné povětrnostní vlivy, jako jsou povodně a větrné smrště. Ty vloni způsobily zdržení vlaků z více než 35 %.

Nezřídka je zpoždění způsobeno také zajištěním návaznosti vlaků čekáním na přípoj, aby cestující nemuseli čekat příliš dlouho na další vlak. Takové čekání se podílí na zdržení vlaků ve více než 17 %. Vlastní závady dopravce v podobě poruch lokomotiv a vozů mají jen malý podíl na zdržení vlaků. V roce 2011 to bylo pouze 4,5 %. 

Šťáhlavský tvrdí, že podobně přesné, jako jsou v současnosti České dráhy, jsou podle něho železniční dopravci i ve vyspělých zemích Evropy, včetně Německa.

 

Právě se děje

Další zprávy