Braunschweig - Největším reklamním tahem německého podnikatele Güntera Masta bylo to, že jako první na světě prosadil reklamu na fotbalových dresech.
Čtrnáct centimetrů velké logo jelena a název likéru Jägermeister, který rodina Mastů začala vyrábět už v roce 1935, se tak v roce 1973 objevily na dresech týmu Eintracht Braunschweig.
„To byl největší reklamní kousek, který se mi za 46 let práce pro Jägermeister podařil," řekl Günter Mast v době, kdy oslavoval 80. narozeniny.
Fotbalu nerozumím
Jako první podnikatel tak poznal, jak je sport pro reklamu důležitý. Do fotbalu investoval, i když mu podle vlastních slov moc nerozuměl. „Poznám, když je míč v brance, ale nedokážu vysvětlit ofsajd," přiznal Mast, který se ale stal i prezidentem fotbalovému klubu.
Další nápady se mu už ale prosadit nepodaří, Mast zemřel v pondělí ve věku 84 let na mrtvici. Teprve dnes se ale o jeho smrti objevily oficiální informace.
„Byla to jedna z nejvýraznějších osobností v zemi," uvedl ředitel společnosti Jägermeister Paolo Antonio.
Mast, který byl vnukem zakladatele firmy a začal v Jägermeisteru pracovat v roce 1952 jako nižší úředník, přitom dokázal z likéru, který se začal vyrábět v roce 1935 a byl dlouho jenom známou regionální značkou, udělat nápoj, který zná celý svět.
Miliony láhví do světa
Nyní už jde o nejznámější bylinný likér na světě a prodává se ho ročně na 82 milionů láhví.
A Jägermeister, který se vyrábí z 56 různých bylin, kořenů, dřev a kůry, jako je skořice, kořen zázvoru, šafrán a obsahuje 35 % alkoholu, pijí lidé ve více než osmdesáti zemích světa. A patří mezi nejznámější likéry i v Česku.
Mast se přitom nikdy nestal akcionářem společnosti a zakládal si na tom, že se vypracoval sám od nejnižších pozic ve firmě.
„Vždycky jsem byl člověk z lidu, ke mně mohl přijít každý zaměstnanec firmy bez klepání," říkal Mast, který nakonec ale z firmy pro rozpory s akcionáři odešel a žil na svém panství v Lutterlohu.
Jeho kampaně a marketingové nápady ale firmu proslavily. Reklamní kampaň „Piju, Jägermeister, protože ..." ve které lidé vysvětlují, proč mají bylinný likér tak rádi, se dočkala 3500 pokračování.
A slogany, které Mast vymyslel, vycházely často z jeho pozorování politiky. „Já sám bere myšlenky z politického dění," říkal Mast.