reklama
 
 

Zájem o stavební spoření dál klesá, ukazuje statistika

22. 2. 2013 12:05
Počet nových smluv sice vzrostl, celkově jich ale stále ubývá

Praha - Celkový zájem o stavební spoření po omezení státní podpory dál ubývá. Během loňského roku klesl počet smluv ve fázi spoření o 5,1 procenta na 4,32 milionu.

Ani snížení podpory však lidi zcela neodradilo. Zájem o nové smlouvy se sice od roku 2009 snižoval, předloni klesl dokonce o čtvrtinu oproti roku 2010, ale vloni už spořitelny opět zaznamenaly růst - počet nových smluv stoupl meziročně o 5,5 procenta na 433 tisíc.

Potvrzuje to nejnovější statistika ministerstva financí, vycházející z údajů od spořitelen.

Počet smluv ve fázi spoření klesá nepřetržitě už od roku 2004, tedy po prvním výraznějším snížení státní podpory za vlády ČSSD. Omezení podpory se tehdy nedotklo dříve uzavřených smluv, takže se lidé "předzásobili" a rok 2003 tak byl rekordním v historii: Smluv ve fázi spoření bylo tehdy 6,3 milionu, z toho jen v roce 2003 sjednali lidé přes dva miliony nových smluv.

Celkový objem naspořené částky nicméně stále mírně roste - vloni o 0,4 procenta na téměř 435 miliard korun. V roce 2003 přitom měli lidé naspořeno jen 237 miliard.

Celkový počet úvěrů ze stavebního spoření vloni klesl o 6,5 procenta na 894,4 tisíce, objem se snížil o 3,7 procenta na 282 miliard korun.

Poprvé po deseti letech v roce 2011 nepatrně klesl poměr objemu úvěrů a naspořené částky. V roce 2012 se pak tento trend potvrdil, když se tento poměr snížil z 67,6 na 64,9 procenta.

Na státní podpoře ušetřilo ministerstvo financí více než polovinu proti předchozímu roku. Díky škrtům totiž stát vloni vyplatil podporu (na níž vznikl nárok v předloňském roce) v celkové výši necelých 5,3 miliardy korun, v roce 2011 to bylo 10,73 miliardy.

Celková výše příspěvku nicméně postupně klesala už od rekordního roku 2005, kdy podpora přesáhla 16 miliard korun.

autor: Petr Kučera | 22. 2. 2013 12:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama