Za vadný motor zaplatí Rolls-Royce 100 milionů dolarů

Petr Jemelka Petr Jemelka
22. 6. 2011 13:07
Qantas Airlines, jejichž airbusu za letu explodoval motor, dostanou velké odškodné
Poškozený A-380 po přistání.
Poškozený A-380 po přistání. | Foto: Reuters

Canberra - Australské aerolinky Qantas se dohodly s výrobcem leteckých motorů Rolls-Royce na odškodnění za nucené zastavení letů strojů Airbus A380 Superjumbo.

Rolls-Royce zaplatí za konstrukční vadu, která 4. listopadu minulého roku zavinila explozi jednoho z motorů a donutila australský stroj k nouzovému přistání v Singapuru, kompenzaci ve výši 100 milionů dolarů (1,7 miliardy korun).

Přepravce totiž musel až do odstranění defektu motoru Trent 900 nechat celou letku nových airbusů stát v hangárech.

Peníze od Rolls-Royce teď pomohou Qantasu částečně vyrovnat ztráty způsobené zásahy vyšší mocí. Fiskální rok tedy přepravce 30. června ukončí ziskem se 500 až 550 milionů australských dolarů (přibližně 8,9 až 9,8 miliardy korun) před zdaněním. 

Šéf australské společnosti Alan Joyce zároveň oznámil, že Qantas stahuje žalobu a chce s Rolls-Royce dále spolupracovat.

"Qantas se těší na další spolupráci, jež bude založena na právě uzavřené dohodě," cituje BBC z prohlášení Joyce.

I přes úspěch "reklamace" u Rolls-Roycumá ale vedení aerolinek vrásky na čele. Zemětřesení v Japonsku a na Novém Zélandu, záplavy v Queenslandu a teď i sopečný prach nad celým australským kontinentem mu výrazně snížily tržby.

"Qantas bojuje s mnoha problémy, protože přichází o peníze z mezinárodních letů a čelí protestům zaměstnanců, kteří hrozí stávkou. Prostě prožívají šest špatných měsíců. Nemají to lehké," řekl BBC australský dopisovatel magazínu Orient Aviation Tom Ballantyne.

Zatím poslední pohroma - sopečný prach nad Austrálií - pomalu doznívá. Letiště začínají odbavovat a přepravci pomalu počítají škody. Qantas odhaduje, že přišel o 21 milionů australských dolarů, což odpovídá přibližně 375 milionům korunám.

Vada olejové trubice

Technická prohlídka odhalila na motoru závadu vzniklou při montáži, kvůli které došlo k oslabení stěny trubice přivádějící do motoru olej. Ten se při inkriminovaném letu dostal do turbíny a ve žhavé směsi vzduchu a leteckého benzinu se vznítil. Motor airbusu se posléze při letu rozpadl.

"Jedná se o konstrukční závadu a zjevně o velkou," citoval deník The Independent experta na tryskové letouny z Univerzity v Novém Jižním Walesu Petera Marosszekyho.

 

Právě se děje

Další zprávy