Praha - Česká televize bude zřejmě moci od příštího roku vysílat reklamu jen na kanálech ČT2 a ČT4. Z takto získaných peněz má financovat kulturu a výrobu sportovních pořadů. Reklama by tak zmizela z kanálů ČT1 a zpravodajského ČT24.
Schválil to ve čtvrtek Senát s tím, že ČT by z reklam měla připívat do konce června příštího roku ještě na dokončení digitalizace. Senátoři také chtějí, aby si ČT z výnosů z reklamy mohla odečíst náklady na jejich správu. Úpravy ještě posoudí Poslanecká sněmovna.
Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží.
Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání.
Nova a Prima mají podle novely dvěma procenty ročních čistých výnosů z reklamy místo ČT financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, a to s TV Barrandov. Senátoři dnes doporučili zpřesnit pravidla výběru tohoto příspěvku.
Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení. "Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun," uvedl již dříve obchodní ředitel ČT Robert Kvapil.
Význam reklamy pro hospodaření ČT ovšem již několik let klesá, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony korun.