Vzdušný náklaďák NATO, khaki Airbus, poprvé vzlétá

Karel Toman
11. 12. 2009 12:28
Projekt je tři roky pozadu a o pět miliard dražší. Letadlo ale vypadá k světu
Díky masivnímu podvozku může A 400M přiistávat i na neupravených ranvejích.
Díky masivnímu podvozku může A 400M přiistávat i na neupravených ranvejích. | Foto: Aktuálně.cz

Sevilla - Nové vojenské dopravní letadlo Airbus A 400M, které má postupně ve výzbroji evropských států NATO nahradit legendární Herculesy, poprvé vzlétá z ranveje ve španělské Seville.

Ke zdárnému konci tak nakonec dospěl zpožděný projekt, který se oproti původním dvaceti miliardám euro prodražil o rovnou čtvrtinu. První vzlet je možné sledovat v přímém přenosu na webových stránkách Airbusu.

Program A 400 začal před šesti lety objednávkou 180 letadel od sedmi vlád - Belgie, Velké Británie, Francie, Německa,  Lucemburska, Španělska a Turecka. Podle agentury AP má projekt tři roky zpoždění.

Dohady na pozadí velké slávy

Mateřská European Aeronautic Defence and Space Company (EADS), pod kterou Airbus patří, vyčlenila na program dvacet miliard euro. Anonymní zdroj z auditorské společnosti PriceWaterhouseCoopers ale agentuře prozradil, že podle její předběžné zprávy bude firma potřebovat na jeho dokončení nejméně dalších pět miliard.

EADS se už snaží hrozící "sekyru" řešit. Její nový šéf Tom Enders zrušil původní smlouvu uzavřenou jeho předchůdcem. Ta totiž byla podle něj stanovena podle fixních cen komerčních kontraktů a nezohledňovala zvláštnosti a rizika vojenských zakázek. EADS se teď snaží nové smlouvy s vládami vyjednat.

To je ale v době krize, kdy vlády obrací každé euro, docela ožehavá věc. Jako řešení se proto nabízí menší objem konečných zakázek, slabší výbava letadel nebo rozložení plateb na delší období.

To vede ke sporům mezi zeměmi jako Francie a Británie na jedné straně, které potřebují letadla rychle, a Německem na straně druhé, které řeší své rozpočtové problémy.

Terénní nebeský náklaďák

Právě řešení tohoto klinče se bude v Seville hledat v zákulisí celé slávy kolem prvního letu A 400M. Dospět k dohodě tak chtějí ještě před koncem roku. Přesné detaily ale budou nejspíš známy až při samotném podpisu smluv koncem března nebo v dubnu.

A 400M má nahradit stárnoucí legendu C-130 Hercules od americké společnosti Locheed Martin a transportér C-160 Transall od francouzsko-německého konsorcia.

Letoun je poháněn moderními osmilistými turbovrtulovými motory, s kterými umí dosáhnout rychlosti až 0,72 machu. Má přitom krátkou dráhu vzletu a díky odolnému podvozku může přistávat i vzlétat na neupravených ranvejích. Ty mohou být díky síle jeho motorů i velmi krátké.

Má velký nákladový prostor, který pojme až 116 výsadkářů. Unese až 37tun a kromě zásobování posilami a materiálem nebo záchrany uprchlíků a raněných může sloužit i k doplňování paliva za letu.

 

Právě se děje

Další zprávy