Vysoké ceny jen na papíře. Jak se mění pendolino

Tereza Holanová Tereza Holanová
7. 12. 2012 8:01
Oficiální poplatek za rezervaci sice stále činí 200 korun, přibývá ale slev
Pendolino čeká na povolené k vyjetí na trať do Břeclavi
Pendolino čeká na povolené k vyjetí na trať do Břeclavi | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Ani po nástupu druhého soukromého konkurenta na nejvíce výdělečnou trasu Praha - Ostrava se státní České dráhy nebojí, že jim kvůli drahým jízdenkám zmizí cestující z rychlovlaků Pendolino.

Konkurence je nicméně přinutila rozšířit nabídku slev na povinnou rezervaci. V pendolinu sice nadále oficiálně stojí 200 korun, ale se slevou ji lze koupit už třeba za 68 korun.

Povinnou místenku vyžadují i soukromé společnosti RegioJet a Leo Express, cestující však za ni neplatí žádný příplatek k ceně jízdenky.

Místenka zůstane placená

Placenou rezervaci na vlaky SC Pendolino ale České dráhy zrušit neplánují. Většina místenek už oficiálně uváděných 200 korun vůbec nestojí, na internetu i v kamenné prodejně je lze sehnat i za třetinovou cenu. O kolik je místenka zrovna nižší, se odvíjí od toho, jaká je dlouhodobě poptávka po daném spoji.

Systém slev už funguje od roku 2005, kdy pendolino začalo po Česku jezdit. Od loňského podzimu, kdy na trasu vstoupil konkurenční RegioJet ze skupiny Student Agency Radima Jančury, jej však České dráhy výrazně rozšířily.

Proč se dopravce tedy drží oficiálních dvou stovek? Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský vysvětluje, že "nějaký základní tarif existovat musí". Systém přitom porovnává se skupinou Leo Express podnikatele Leoše Novotného, která vstoupila na koleje v polovině listopadu.

Podle oficiálního ceníku prodává Leo Express například lístek z Prahy do Olomouce ve třídě Economy za 374 korun, redaktorce Aktuálně.cz se jej však podařilo sehnat za 176 korun. Ceny u tohoto dopravce jsou totiž pohyblivé a neustále se mění podle toho, jaký je o která místa zájem.

Aby však existoval nějaký formální seznam tarifů, vytvořila společnost podle Šťáhlavského tabulku, ve které je většina cen vyšší než pak ve skutečnosti.

Důležitou roli hraje i psychologie - na zákazníka vždy udělá lepší dojem, když dostane slevu z vysoké ceny, než když musí občas zaplatit více, než je uvedeno na papíře.

Do Brna zatím ne

Rozšíření pendolina na další trasy, zejména mezi Prahu a Brno, zatím České dráhy neplánují. Aby to mělo smysl, musely by totiž České dráhy mít tolik souprav, aby je mohly každý den nasazovat v pravidelných intervalech - nejen tu a tam, když zrovna nějaký rychlovlak "zbude".

Podle Šťáhlavského se kvůli provázanosti s dalšími spoji nevyplatí nasazovat na jakoukoliv trať pouze jeden spoj. Aby dodržel interval, ve kterém soupravy během dne na dané trase pendlují, musel by jet zbytečně pomalu, v opačném případě by se celý propojený systém narušil.

České dráhy mají zatím stále jen sedm souprav rychlovlaků Pendolino, které pravidelně nasazují mezi Ostravu a Prahu (o víkendu jedou některé spoje až do západních Čech).

O rozšíření pendolinového parku České dráhy neuvažují. Důvodem nejsou peníze, tvrdí mluvčí. Státní podnik se ale teď zaměřuje na jiné projekty, například na nákup sedmi souprav Railjet, které mají od roku 2014 začít jezdit do rakouského Grazu.

Je to jediný rychlovlak v Česku

Přímo na otázku, zda nemohou nové třídy Business a Premium u Leo Expressu odlákat z pendolin cestující, reagoval mluvčí Českých drah jen obecně s tím, že se na adresu konkurentů dlouhodobě nevyjadřuje.

Netají se ovšem tím, že z prázdných sedadel v soupravách zatím České dráhy strach nemají. "Pendolino je jediný rychlovlak v ČR, ostatní dopravci je nevlastní," připomíná mluvčí. Například soupravu Flirt od Leo Expressu považuje jen za obdobu jednotek RegioPanter nebo CityElephant, které České dráhy nasazují na příměstskou nebo regionální dopravu.

Za další konkurenční výhodu považuje rychlost - cestu z Prahy do Ostravy zvládne pendolino za nejkratší čas, a to 3 hodiny a 6 minut (u Leo Expressu se jedná o 3 hodiny a 12 minut, expresům Českých drah to trvá zhruba tři a půl hodiny a RegioJetu 3 hodiny 36 minut).

České dráhy tají, jaký podíl má pendolino na celkových tržbách společnosti a jaká je průměrná obsazenost těchto vlaků. Během testovací jízdy, pro kterou si redaktorka Aktuálně.cz vybrala středu dopoledne (tedy v čase mimo špičku), byly ovšem jednotlivé vagony téměř plné.

 

Právě se děje

Další zprávy