Vánoční horečka v listopadu povolila. Tržby klesly

Red eko
22. 1. 2008 9:04
Tak málo si obchodníci polepšili - naposledy před třemi lety
Nakupování. Ilustrační foto
Nakupování. Ilustrační foto | Foto: AHOLD Retail Slovakia

Praha - Nákupní horečka v listopadu polevila. Podepsaly se na tom především rostoucí ceny potravin a také slabší prodeje aut.

Podle dnešních údajů Českého statistického úřadu klesly meziměsíčně tržby maloobchodníků o 0,2 procenta. Meziroční nárůst pak statistici vyčíslili na 4,4 procenta po očištění o sezónní vlivy.

Tak malý růst prodejci zaznamenali naposledy v březnu roku 2005.

"K celkovému růstu přispěly v listopadu nejvíce specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží. Nejrychleji rostly tržby podílově málo významného maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby," píše ČSÚ ve své tiskové zprávě.

Růst zpomalí

Pokračoval nižší zájem spotřebitelů o nákupy potravin, což zřejmě souviselo s růstem cen, domnívají se dále statistici.

"Maloobchodní tržby zpomalily v listopadu pod všechny odhady. Inflace ukrajuje z disponibilního příjmu lidí více prostředků, a ti pak reálně nezvyšují nákupy dosavadním tempem," reagovala na publikovaná data Helena Horská, analytička Raiffeisenbank.

"Náš odhad celoročního růstu maloobchodu za rok 2007 činí osm procent. V roce 2006 to bylo 6,5 procenta. Letos ale budou maloobchodní tržby a obecně reálné výdaje domácností brzdit v růstu směrem ke čtyřem procentům," odhadla.

Říjen překvapil

Překvapením byly ale říjnové tržby. Zatímco analytici očekávali růst o pouhých šest procent, ve skutečnosti byl bezmála osmiprocentní skok.

Lidé totiž začali nakupovat na Vánoce o poznání dříve. Říjnovému růstu tak přispěly hlavně prodejny s typicky vánočním zbožím, jako jsou knihy, psací potřeby, optické přístroje, sportovní potřeby, klenoty, hračky a další zboží. 

Nejrychleji rostly tržby obchodníků na internetu a zásilkových služeb.

Na stagnaci prodeje potravin ve specializovaných prodejnách se pravděpodobně podepsal růst cen, spotřebitelé v nich sice utratili o 9,3 procenta více peněz, ale odnesli si stejné množství potravin jako loni, uvedl v říjnu ČSÚ.

 

 

Právě se děje

Další zprávy