Brno - V třímiliardovém tendru Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na rekonstrukci železničního nádraží v Olomouci byly chyby. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil dubnové rozhodnutí svých podřízených, kteří zrušili výběr nejvhodnější nabídky.
SŽDC jako nejvýhodnější vybrala nabídku sdružení společností Eurovia CS, Subterra a Elektrizace železnic Praha. Podle ÚOHS ji ale měla vyřadit. Nabídková cena sdružení nebyla uvedena ve správném tvaru požadovaném zadavatelem.
"Zadavatel rovněž nedodržel zásadu transparentnosti, když při posouzení nabídek akceptoval opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla cena čtená při otevírání obálek," uvedl již dříve Rafaj.
Podle něj tak mohl být podstatně ovlivněn výběr nejvhodnější nabídky. SŽDC musí nabídky posoudit znovu.
Podle připraveného projektu mají být postupně rekonstruována všechna nástupiště olomouckého nádraží a v kolejišti bude vybudováno ještě jedno nové ostrovní nástupiště. Stavební firmy opraví starý podchod. Součástí stavby je také rekonstrukce kolejí v délce 13 kilometrů a mostů na příjezdové trase. Inovováno má být elektronické zabezpečovací zařízení a informační systém. Bezpečnost cestujících a provozu bude nově hlídat kamerový systém.
Po rekonstrukci se zvýší odbavovací kapacita olomouckého nádraží o 14 procent. Po modernizaci budou moci železniční stanicí Olomouc projíždět osobní vlaky rychlostí do 160 kilometrů v hodině a nákladní soupravy až 120 kilometrů za hodinu.
Po modernizaci železniční stanice v Olomouci budou propojeny už modernizované koridorové úseky navazující na toto nádraží. Železniční stanice Olomouc je součástí mezinárodní trasy kombinované dopravy Le Havre-Lvov a leží na trase třetího tranzitního železničního koridoru, což je hlavní dálkový železniční tah mezi Mosty u Jablunkova a Chebem.