Praha - Čeští podnikatelé loni ušetřili 6,1 miliardy korun díky zrušení nebo změně nejrůznějších informačních povinností vůči státním úřadům.
Vyplývá to ze statistiky, kterou má Aktuálně.cz k dispozici. Vypracovala ji jednotlivá ministerstva a vláda ji dostane k projednání na některém z příštích jednání. (Doplnění: Vláda schválila materiál 20. dubna.)
V odbourávání zbytečné administrativní zátěže je zatím nejúspěšnější ministerstvo životního prostředí.
Cíl: O pětinu méně povinností
Podle dřívější vládní analýzy činila administrativní zátěž podnikatelů v roce 2005 přes 86,38 miliardy korun ročně. Topolánkova vláda si dala za cíl snížit ji do konce roku 2010 o pětinu, tedy dvacet procent.
Jaká je skutečnost ke konci roku 2008? Naděje žije - zátěž zatím klesla o osm procent.
Oproti dřívějšku nemusí podnikatelé hlásit některé údaje dvakrát, něco už nemusí hlásit vůbec. Řadu informačních povinností navíc mohou splnit elektronicky, čímž podle vlády ušetřili čas i peníze.
Závazná část plánu se vztahuje sice jen na šest úřadů, jejich právní předpisy se však na celkové zátěži podílely téměř devadesáti procenty.
Dosud nejúspěšnější je ministerstvo životního prostředí. Nejrůznější informační povinnosti podnikatelů snížilo více než o třetinu, což jim prý ušetřilo přes 2,5 miliardy korun ročně. Méně povinností než dříve mají firmy hlavně díky změnám zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, horního zákona, vyhlášky o nakládání s odpady, zákona o vodách či zákona o ochraně zemědělského půdního fondu.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ušetřilo podnikatelům 1,5 miliardy ročně. Zjednodušilo například papírování ohledně zaměstnávání cizinců nebo hlášení při zaměstnání invalidních důchodců. Ve statistice zmiňuje i nedávné zpřísnění nejrůznějších sociálních dávek - má na ně nárok méně lidí, takže i firmy mají méně práce s potvrzováním příslušných formulářů.
Třetí místo patří ministerstvu průmyslu a obchodu. Zátěž zatím snížilo o 716 milionů korun. Nejvýraznější změnou je novela živnostenského zákona, díky níž ubylo papírování při vzniku i změně živností. Klesl i počet statistických zjišťování, kvůli nimž museli podnikatelé vyplňovat několik formulářů ročně.
Výpočty se mohou lišit
Statistika je nicméně ovlivněna tím, že údaje do ní dodala přímo dotyčná ministerstva. Přes snahu o jednotnou metodiku se tedy mohou výpočty lišit. Navíc nelze vše měřit jen v absolutních číslech. Například změny provedené ministerstvem průmyslu či financí se v praxi dotýkají většiny firem, zatímco třeba u ministerstva zdravotnictví je ocení jen společnosti z oboru.
Hospodářská komora se zatím nechce k vládnímu materiálu vyjadřovat. "Nyní je ve vnitřním připomínkovém řízení," říká její mluvčí Jana Kozlíková. Zástupci podnikatelů nicméně často oceňují kroky ministerstva průmyslu a obchodu. Naopak některé návrhy ministerstva životního prostředí kritizují, nejnověji třeba zvažovaný zákaz rozdávání nákupních tašek.
Vládní statistika navíc nezahrnuje nově přijaté předpisy, které přinesly další povinnosti. Sleduje pouze úbytek v porovnání s rokem 2005.
Zaměřme se na desítku
Vládní materiál, který má Aktuálně.cz k dispozici, obsahuje také návrh na urychlení plánu. Podle něj by se měla ministerstva zaměřit hlavně na deset právních předpisů, které podnikatelům způsobují největší zátěž. Konkrétní opatření mají jednotliví ministři předložit vládě nejpozději do konce letošního září. Tak, aby do roku 2010 klesla zátěž o dalších patnáct miliard.
Do zmíněné desítky patří zákony upravující povinnosti ohledně potravin, odpadů a léčiv. Dále jde o oblast daní, zdravotního pojištění či sociálního zabezpečení. Zmírnit mají také povinnosti vyplývající ze zákona o zaměstnanosti a zákona o vodách.
Čtěte také:
Absurdita roku se mírní, Bursík mění skládkování zeminy
Založte si datovou schránku. Pro firmy a úřady nutné