Praha - Majitelé a provozovatelé obchodů v Česku ani v loňském listopadu nezažili dobré časy. Podle zjištění Českého statistického úřadu totiž tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezonní vlivy klesly v listopadu reálně meziměsíčně o 0,6 %.
V meziročním srovnání (rovněž po očištění o vliv počtu pracovních dní) se snížily dokonce o 3,5 %. Bez zmíněného očištění statistici pokles vyčíslili na 1,8 %.
Lidé výrazně méně než před rokem nakupovali pohonné hmoty, šetřili i na nákupech nepotravinářského zboží i samotných potravin.
Pro ekonomy jsou výsledky nepříjemným překvapením. Očekávali většinou stagnaci. "Po slabé průmyslové výrobě a nárůstu nezaměstnanosti se tak tento měsíc jedná o další číslo potvrzující pokračující recesi české ekonomiky, jejíž hlavní příčinou je slabá spotřeba domácností," uvedl analytik Raiffeisenbank Václav Franče.
"Na poklesu tržeb v maloobchodě se nejvíce podílel nižší prodej potřeb převážně pro domácnost (zahrnuje prodej elektrospotřebičů, nábytku, bytových doplňků, železářského zboží, stavebního materiálu) o 5,5 %," uvádí se ve zprávě Českého statistického úřadu.
Po ročním růstu klesly i tržby za obuv a oděvy
Prodej pohonných hmot pak podle zprávy nedokázal oživit ani meziměsíční pokles jejich cen. Pokračoval pokles prodeje potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 4,8 %, resp. o 0,4 %) a po třinácti měsících nepřetržitého růstu mírně klesl také prodej oděvů a obuvi (o 0,3 %).
Jedině prodejci počítačových a komunikačních zařízení neměli příliš důvod ke stížnostem. Jejich nákupy totiž vzrostly o 6,3 procenta. Podobným tempem (+6 procent) rostla i útrata lidí v internetových obchodech.
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,1 %. V porovnání s říjnem 2012 se snížil o 0,8 p.b. Meziroční růst cen byl zaznamenán u pohonných hmot a potravin, naopak u většiny nepotravinářského zboží pokračovalo snižování cen, nejvýrazněji v sortimentu počítačového a komunikačního zařízení.