reklama
 
 

Úředníci mají strach, nebo kradou, rozčiluje se Bernard

23. 11. 2012 7:02
Plastové lahve kazí pověst českého piva, varuje spolumajitel pivovaru v Humpolci

Humpolec - Stanislav Bernard, spolumajitel prosperujícího pivovaru v Humpolci, patří mezi ty podnikatele, kteří otevřeně mluví o rozkrádání a korupci v Česku. Je spoluzakladatelem Nadačního fondu proti korupci a členem jeho správní rady.

Právě korupce je podle Bernarda jedním z důvodů, proč v krajských volbách uspěli komunisté a proč lidé přestali věřit politikům. A to bez ohledu na to, ze které strany jsou.

„Přemýšlel jsem třeba o tom, použít v naší reklamní kampani Svět se zbláznil, ve které reagujeme na aktuální problémy společnosti, současnou situaci ve Zlíně. V Baťově městě vytvořili sociální demokraté koalici s komunisty. Když si však uvědomím, jak se na tomto volebním výsledku podepsala pravice, tak jsem ten námět nakonec zamítl. Korupce v zavedených politických stranách vede k tomu, že lidé volí právě komunisty," vysvětluje Bernard v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Aktuálně.cz: Jak podle vašeho názoru funguje český stát?

Stanislav Bernard: Stát funguje neefektivně a neúsporně, není žádná vize rozvoje. Hlavní motivací jeho úředníků je buď strach, nebo snaha mít z veřejných zakázek osobní prospěch. Mezi politiky neexistuje široká shoda na důležitých otázkách. Jeden z příkladů je oblast vzdělávání. Kdyby politici měli nějakou dlouhodobou vizi, například shodu na důležitosti vzdělávání, mnohonásobně by se nám to vyplatilo. Opak je ale pravdou. Vzdělávání sice skloňují všechny vlády jako prioritu, ale dál než za své volební období nevidí.

A.cz: Aktivně jste se zapojil do protikorupčních aktivit. O boji s korupcí teď mluví každá vláda, všichni politici. Mění se situace k lepšímu?

Politici by se už konečně měli přestat zaklínat bojem proti korupci a měli by s ní začít něco dělat. Mám ale dojem, že dělají vše, aby zachovali současný systém. Musí přece platit, že krást se nevyplácí. Korupce v Česku je široce tolerována lidmi na všech úrovních. Politici žijí ve svém světě a je jim srdečně jedno, co jejich počínání způsobí. Nemohou přece na jedné straně říkat lidem, aby byli aktivní a starali se o sebe, a na druhé straně být ve spojení s obřími korupčními skandály. Dnes už politikům nikdo nevěří.

A.cz: Přece jenom se ale v poslední době objevilo několik případů, kdy policisté i státní zástupci začali případy korupce na vysokých místech rozplétat. Není to důkaz, že rozkrádání se přestává líbit i části vlivných lidí?

Ano, jsou to první vlaštovky, že se přece jenom něco mění. Ale třeba u exministra Jaromíra Drábka na ministerstvu práce a sociálních věcí to nebylo vyvoláno činností politiků, ale našeho nadačního fondu proti korupci. My jsme jako první zveřejnili informace o tom, jakým způsobem se na ministerstvu rozkrádají peníze. Miliardové zakázky na IT systém pro výplatu sociálních dávek bez výběrového řízení, bez garancí dodavatelských firem. Jsem rád, že se nám nakonec podařilo vyvolat změnu, ale měla by to být primárně aktivita policie a justice, a ne občanských sdružení.

A.cz: Setkáváte se i při svém podnikání s korupcí?

Neděláme byznys se státem, a proto se s korupcí nesetkáváme. Ale i v naší branži je jeden moment, který je podle mého korupčním jednáním. Mnohé pivovary tlačí na hostinské, aby čepovali jejich pivo, aby změnili dosavadní značku piva. Hospodskému se nabídne: „Tady máš půl milionu na reklamu a čepuj naši značku." Nám se ale daří získávat nové provozovny především kvalitou piva a služeb, které poskytujeme.

Plast kazí pověst českého piva

A. cz: Jedna z vašich posledních reklamních kampaní míří proti tomu, že pivovary a obchody nabízejí stále víc piva v plastových lahvích, protože to prostě zákazníci chtějí. Co vám na tom tak vadí?

Plnění piva do plastu kazí pohled na pivo v Česku. PETky patří možná na Balkán, ale zcela jistě ne do vyspělé pivovarské země. Manažeři velkých pivovarů jsou ale pod obrovským tlakem, potřebují prodat objemy. A je jim jedno, v čem pivo prodají. A také je jim bohužel jedno, jestli tím utrpí pověst českého piva. To je však velice krátkozraký postoj. České pivo přece musí mít tu nejlepší pověst a tímto si ji kazí. Podle mého je lepší vzít si do kufru auta bednu s pivními lahvemi a pak ji vyměnit než si koupit karton PET lahví. 

A.cz:  Podobně se vymezujete i proti europivu. Co si pod tímto obecným názvem mají lidé představit?

Jde o piva vařená ve velkých objemech především ve velkých pivovarech. Tato piva nejsou nekvalitní, ale vaří se především ekonomicky s velkým důrazem na šetření nákladů. Chuťové rozdíly mezi jednotlivými značkami se stírají, jde o fádní výrobky, které často nejdou od sebe ani rozeznat. Jsou nudné.

A.cz:  Změnily se nějak příchodem velkých nadnárodních firem vztahy pivovarníků?

Ještě stále mám pocit, že pivní branže je dost férová. Sládci měli vždy svoji stavovskou čest a drželi vždy při sobě. Ale v poslední době se tyto vztahy právě vlivem nadnárodních majitelů trochu ruší a už to není tak kolegiální jako před lety. Ale cechovní hrdost přece jenom pořád existuje.

autor: Tomáš Fránek | 23. 11. 2012 7:02

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama