Praha - Nakupovat elektroniku, když nezaměstnanost rostla a úplný konec krize nebyl zdaleka vidět, se Čechům zřejmě nechtělo. Dokazují to údaje o vývoji maloobchodu s elektronikou v loňském roce, který klesl v běžných cenách ve srovnání s předchozím rokem o 5,8 procenta.
Přehled tržeb šesti největších prodejců elektroniky v Česku zveřejnila společnost Incoma spolu s časopisem Moderní obchod. Celkově těchto šest firem v roce 2010 utržilo 29,2 miliardy korun (včetně DPH).
Největší prodejci
Tržby v roce 2010
(změna od 2009)
HP Tronic Zlín: 7,1 mld Kč
(- 5%)
Fast ČR: 6,7 mld Kč
(+ 3%)
Okay: 4,6 mld Kč
(- 4%)
Datart: 4,2 mld Kč
(0%)
Electro World: 3,5 mld Kč
(+ 10%)
K+B Expert: 3,2 mld Kč
(- 5%)
Žebříček největších prodejců vede HP Tronic Zlín, která má kromě velkoobchodu i vlastní prodejny Elektro Proton. Její tržby byly o 5 procent nižší než v roce 2009, přesto dosáhly 7,1 miliardy korun.
O něco lépe si vedla dvojka na trhu, firma Fast s tržbami 6,7 miliardy, tedy o 3 procenta vyššími než o rok dřív. Také tato společnost se zabývá velkoobchodním prodejen, kromě toho má vlastní značku Planeo.
Tržby prodejců, kteří se zabývají pouze maloobchodním prodejem, byly nižší než u prvních dvou společností. Nejlépe si v loňském roce vedl Electro World, kterému se podařilo zvýšit tržby o 10 procent na 3,5 miliardy korun.
"Na tomto vývoji se pravděpodobně významně podílela rozsáhlá remodelace a modernizace prodejen ElectroWorld zahájená koncem roku 2009. Podle poslední studie ELEKTRO se v tomto období stal ElectroWorld nejnavštěvovanějším specializovaným řetězcem na trhu," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.
Konkurenční Datart, který má téměř dvojnásobný počet poboček, utržil podle odhadu Incomy 4,2 miliardy a udržel tak tržby na úrovni roku 2009.