Tři velké stavební firmy budou propouštět. Není práce

Karel Toman
16. 10. 2009 13:18
V Česku ubývá nových zakázek ve stavebnictví, některé firmy útlum nepřežijí
Alespoň Praha se o práci pro stavaře postarala: Z rozpočtu pumpuje 26 miliard do tunelového komplexu Blanka. Snímek pochází z otvírání úseku Brusnice před týdnem.
Alespoň Praha se o práci pro stavaře postarala: Z rozpočtu pumpuje 26 miliard do tunelového komplexu Blanka. Snímek pochází z otvírání úseku Brusnice před týdnem. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Tři velké stavební firmy v Česku, které dohromady zaměstnávají devět tisíc lidí, připravují propouštění.

Desítek či stovek svých lidí s vysokou pravděpodobností zbaví Eurovia, Metrostav a Hochtief. Konkrétní čísla zatím žádná z firem nechce prozradit.

Potvrzuje se, že české stavebnictví čeká hluboký a dlouhý útlum. Společnost Skanska, největší na trhu, se už rozloučila se čtyřmi stovkami z celkem 1200 lidí, kteří letos ve firmě přijdou o práci.

Stavební výroba začala strmě padat a v příštích dvou letech ji oživení podle všeho nečeká. Mnoho stavebních firem útlum zřejmě nepřežije.

"Už teď je vidět, že krachů firem je více než loni," upozornil šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek. V prvním pololetí letos vzrostl počet krachů u stavebních firem meziročně o polovinu.

Ve stavebnictví je zaměstnáno skoro půl milionu lidí a tento obor je také jedním z největších zaměstnavatelů "na černo."

"Průřezová záležitost"

"Ano, s propouštěním počítáme. Ještě do konce roku 2009," sdělil pro Aktuálně.cz tajemník stavební firmy Hochtief Michal Talián. "Dotkne se to jak technicko-hospodářských pracovníků, tak dělníků," dodává zástupce firmy, pro kterou pracuje 1552 lidí.

"Prozatím nějak rapidně nepropouštíme. Čekáme ale jak to dopadne kolem veřejných zakázek. Posledního půl roku totiž žádná nová vypsána nebyla," řekl mluvčí firmy Metrostav František Polák. "Pokud by tenhle trend pokračoval, pak bychom museli začít propouštět taky. A zřejmě by to šlo průřezově celou firmou," dodává mluvčí Metrostavu, který zaměstnává 3250 lidí.

Že jsou v Česku dnes prakticky vyschlé veřejné zakázky pro velké stavební firmy klíčové, potvrzuje i Eurovia, někdejší Stavby silnic a železnic.

"V září letošního roku jsme začali naplno pracovat na historicky prvním PPP projektu (Private Public Partnership - soukromý dodavatel postaví, stát mu stavbu splácí pozn. red.)," sdělila Aktuálně.cz mluvčí firmy Eurovia CS Iveta Štočková. "Jde o výstavbu 52 km rychlostní komunikace na Slovensku, tudíž část našich aktivit a kapacit se soustřeďuje na toto místo. A to je důvod, proč jsme zatím nemuseli přistoupit k masovějšímu propouštění," dodala.

"Eurovia CS ale samozřejmě pociťuje dopady hospodářské krize, hospodářský výsledek je nižší oproti stejnému období minulého roku," doplnila mluvčí. Proto podle ní firma ještě letos zahájí "dílčí reorganizaci" s cílem "snížení nákladů".

"Půjde o průřezovou záležitost napříč společností a dotkne se řady profesí," vysvětlila Štočková, podle které ale nepůjde o masové propouštění. V Eurovii pracuje čtyři tisíce zaměstnanců.

Kromě státu, který nemá na nové veřejné zakázky na velké stavby, dopadla krize tvrdě i na soukromé developery.

Propad u průmyslových ploch: 85 procent

Podle společností Cushman & Wakefield se dramaticky propadla výstavba průmyslových ploch určených k pronájmu. V letošním třetím čtvrtletí se jich postavilo něco přes hektar, v druhém čtvrtletí to přitom bylo přes šestnáct a půl hektaru.

Předpokládaná povolená rychlost nad údolím Berounky bude 100km/h.
Předpokládaná povolená rychlost nad údolím Berounky bude 100km/h. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"Nová výstavba se tak za třetí čtvrtletí letošního roku propadla o 85 procent oproti stejnému období loňského roku," píše Cushman & Wakefield ve své čerstvé zprávě.

Neveselé předpovědi potvrzuje i Svaz podnikatelů ve stavebnictví.

Letos se podle Svazu stavebnictví díky rozdělaným stavbám propadne "jen" o osm procent. Příští rok to ale bude kvůli nedostatku nových zakázek propad skoro dvojnásobný, až 15 procent.

"Signalizuje to propad zakázek, který je v pozemních stavbách enormní, asi o 40 procent," upozornil ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.

Vše přitom nasvědčuje, že se zopakuje scénář z přelomu tisíciletí, kdy propad stavebnictví sledoval propad hospodářství s určitým zpožděním. "Rok 2011 bude ještě složitý a obor se začne "srovnávat" v roce 2012," odhaduje Mašek.

Přestává se projektovat

"Hodně špatné je, že se nyní neprojektuje. U pozemních staveb to není tak drastické, tam se projektuje rychle. Velmi špatné to bude u liniových staveb, které se neprojektují a nepřipravují," řekl Mašek. To se podle něj potáhne se stavebnictvím několik příštích let.

Celkem 96 miliard, které vláda na příští rok na stavbu dopravní infrastruktury vyčlenila, tak podle něj vypadá nadějně, přesto se ale 62 staveb bude muset zakonzervovat.

Stavaři tak opakují svůj přes rok starý nápad snížit DPH pro stavebnictví z devíti na šest procent.

Podle Českého statistického úřadu stavební produkce v srpnu meziměsíčně vzrostla o 0,6 procenta, na čemž se podílel hlavně růst inženýrských staveb o 14 procent. Dále však pokračoval pokles v pozemním stavebnictví o 5,1 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy