T-Mobile mátl zákazníky, dostal pokutu

Tomáš Fránek
13. 2. 2006 9:40
Brno - Společnost T-Mobile mátla zákazníky. Ve své provozovně ve Zlíně neuváděla ceny u některých programů i s daní z přidané hodnoty, dostala za to pokutu.    

Pokutu ve výši deset tisíc korun za porušení zákona o ochraně spotřebitele společnosti uložila Česká obchodní inspekce (ČOI) a nyní potvrdil také Nejvyšší správní soud. K tomu se proti rozhodnutí ČOI společnost T-Mobile odvolala.

Obchodní inspekce zjistila v prodejně T-Mobile ve Zlíně, že ve volně přístupných cenících byly ceny některých tarifů uvedeny bez daně z přidané hodnoty. Pětiprocentní DPH byla uvedena pod ceníkem drobnějším písmem formou poznámky a podle inspekce tak prodejce nutil zákazníka, aby si sám udělal konečný výpočet ceny služby.

Ceny mohly klamat

Podle Nejvyššího správního soudu, který posuzoval odvolání firmy, prodejce vyvolal u zákazníků dojem, že cena služeb je nižší než ve skutečnosti.

"Uvedené označení ceny mohlo spotřebitele uvést v omyl, tím spíše pokud se v informačním letáku objevily rovněž ceny za jiné produkty, v nichž již byla zahrnuta DPH," uvedla předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Marie Součková.

"Nelze požadovat po spotřebiteli, aby u každého výrobku či služby zkoumal a porovnával, zda je uvedená cena již cenou konečnou, či zda je k ní zapotřebí připočíst DPH," dodala.  

Podle zákona o cenách je prodávající při prodeji spotřebního zboží povinen označit zboží cenou platnou v době nabídky nebo je povinen zpřístupnit na viditelném místě informaci o této ceně formou ceníků, vývěsky nebo jiným přiměřeným způsobem.

Poslanci připravili vyšší pokuty

Desetitisícová pokuta pro T-Mobile je na spodní hranici sazby. Podle zákona o ochraně spotřebitele v současnosti hrozí firmám maximální pokuta ve výši jednoho milionu korun. Poslanci už ale schválili novelu zákona, která počítá s tím, že by nepoctiví obchodníci mohli dostat pokutu až do výše padesáti milionů korun.

Zatímco spotřebitelská sdružení zvýšení pokut vítají, obchodníci a část politiků tvrdí, že nejde o systémové řešení. 

Zvýšení pokut, které ještě musí projednat Senát a podepsat prezident, je reakcí na chyby, které kontroly zjistily především v obchodních řetězcích.

Česká obchodní inspekce provedla v obchodních řetězcích v loňském roce 3662 kontrol a různé prohřešky proti zákonům odhalila v 935 provozovnách. Za nedostatky včetně předražování nákupů ČOI loni uložila rekordní pokutu milion korun obchodnímu řetězci Ahold.

 

Právě se děje

Další zprávy