Brno/Berlin - Nový benzin E10, který jako první obsahuje deset procent biosložky, nebudí důvěru řidičů a nejde na odbyt.
Ukazují to zkušenosti z Německa, kde nové palivo začaly ve velkém nabízet čerpací stanice. Řidiči totiž k novému palivu nemají důvěru a do svých vozidel ho netankují.
Superbenzin tlačený Bruselem
K zavedení takzvaného superbenzinu tlačí Evropská unie, která vyžaduje, aby do roku 2020 tvořily biosložky deset procent veškeré roční spotřeby ropných paliv. Jezdit na tento typ benzinu mohou jezdit všechny vozy včetně všech nových modelů Škoda.
Ministr průmyslu Rainer Brüderle přiznal, že řidiči nemají k novému palivu, které už nabízí na patnáct tisíc čerpacích stanic, důvěru. Ministr chce proto svolat jednání, které by mělo problémy řešit.
Situace v Německu, kde už se mluví o bojkotu nového paliva, může dokonce vést až k odstavení části rafinerií, které nový benzin vyrábějí. "Kvůli skepsi řidičů je nyní velký převis nabídky, to může vést až k přerušení výroby benzinu E10 v rafineriích," uvedl Klaus Picard z asociace, která rafinerie sdružuje.
Návrat k normálnímu benzinu
Podle něj situace může dojít až k návratu ke klasickému benzinu. "Obavy řidičů jsou ale zbytečné, pro devadesát procent řidičů s benzinovými auty nepředstavuje nový benzin žádné nebezpečí," uvedl Picard.
Řidiče se snaží přesvědčit také německé ministerstvo životního prostředí. "Z hlediska životního prostředí je to dobrá věc," uvedl mluvčí ministerstva Thomas Hagbeck.
Podle automobilových expertů ale za to, že řidiči nemají k novému benzinu důvěru, může především ropný průmysl.
"Měli dostatek času na to, aby jasně řekli zákazníkům, které vozy mohou na nový benzin jezdit. Jsou zodpovědní za to, aby zákazníci byli dostatečně informováni," uvedl Klaus Reindl, z německého automobilového klubu ADAC.
Seznam aut pro nové palivo
Automotoklub zavedení nového benzinu věnoval speciální informace na svém webovém portálu, kde má také seznam vozů a motocyklů, které mohou na nové palivo jezdit.
Řidiče už začaly informovat jednotlivé sítě čerpacích stanic. "Než natankujete první E10, ujistěte se, zda je to pro váš vůz možné," napsali na svoje webové stránky zástupci německé pobočky rakouského koncernu OMV.
Německo, kde nyní úřady požadují, aby v nabídce bylo přes 6 procent pohonných hmot s biopalivy, není jediná evropské země, kde je u čerpacích stanic k dostání benzin E10. Superbenzin nabízí také čerpací stanice ve Francii.