Praha - Chystaná nová dráha na pražském letišti vytvoří do roku 2020 přímo či nepřímo zhruba 17 000 nových pracovních míst, především v Praze a Středočeském kraji.
Tvrdí to ekonomové Tomáš Sedláček, Petr Zahradník a Jan Jedlička, kteří pro letiště zpracovali makroekonomickou studii dopadů nové dráhy.
Projekt má kromě nových míst přidat k českému hrubému domácímu produktu za stejnou dobu 126 miliard korun, v roce 2020 by tak HDP měl být vyšší o 0,47 procenta.
"Nové pracovní příležitosti vzniknou ve stavebních firmách a u jejich dodavatelů, v návazných výrobách a ve službách a po spuštění ranveje také přímo na Letišti Praha," uvedl člen národní ekonomické rady vlády Sedláček. Ve středních Čechách má vzniknout necelých 6000 míst, v Praze více než 4000.
Sedláčkův kolega zase hovořil o takzvaných multiplikačních efektech. Kvalitní letiště prý fungují jako urychlovače vývoje ekonomiky, zlepšují podnikatelské prostředí a podporují cestovní ruch. Jako příklad dal Zahradník Brusel, kde kolem silnice na letiště sídlí řada nadnárodních firem.
Jedlička přiblížil metodiku studie. Ekonomové podle něj srovnávali základní makroekonomické veličiny pro dva scénáře: buď dráha bude, nebo nebude existovat. Do roku 2011 vycházeli z odhadů ministerstva financí, na další léta vytvořili vlastní odhady.
Tvůrci studie počítali pro případ vzniku dráhy s růstem HDP o čtyři procenta ročně od roku 2012, mírou nezaměstnanosti 5,5 procenta a saldem veřejných rozpočtů k HDP minus 1,4 procenta.
Letiště tvrdí, že novou dráhu potřebuje, neboť kapacita té stávající přestává stačit. Obě dráhy mají být rovnoběžné. Termín zprovoznění dráhy se odhaduje na léta 2013 až 2014. Proti dráze se staví některá občanská sdružení, podle kterých dráha zatíží okolní obce větším hlukem a emisemi.