Praha - Jak ekonomickou recesi vnímají jednotlivé země světa? Firmy z Asie ji berou jako velkou příležitost k provedení zásadní změny v oblasti řízení. Evropské společnosti se naopak stále ještě nerozhodly, jak reagovat. A pokud jde o Čechy, většina z nich budoucnost nevidí tak černě, jak by se mohlo zdát.
To vše vyplývá z celosvětové sítě členských společností KPMG Never catch a falling knife.
Téměř 90 procent společností v Japonsku a 84 procent společností v Singapuru plánuje v příští dekádě radikálně změnit své obchodní modely. V Indii to je 72 a v Číně 66 procent.
Evropě chybí zkušenosti
V Česku a Nizozemsku to je pouhých 20 procent. Podobně nízké hodnoty vykazují i další evropské státy - Belgie (25 procent), Maďarsko (30 procent) či Velká Británie (42 procent). Nejvyšší procento zaznamenala studie mezi irskými respondenty, kde jich zásadní změny očekává 63 procent.
"V Evropě je vysoké procento respondentů, podle nichž je současná ekonomická krize specifická a s podobnou situací nemají žádnou zkušenost," uvádí studie. "V celosvětovém měřítku má podobný názor jen 15 procent dotazovaných. Ale například v Německu, Itálii nebo Maďarsku je toto procento mnohem vyšší, kolem 40 procent. Tyto výsledky ukazují, že v Evropě mají společnosti potíže s tím, aby našly strategii, která by jim napomohla vyrovnat se s aktuálním hospodářským poklesem."
Záchranné balíčky? V Asii na ně nikdo nespoléhá
Řada evropských společností se přitom spoléhá na vládní aktivity a připravované protikrizové balíčky a také lepší regulaci ve finančním sektoru.
Naproti tomu v Japonsku tento názor nevyjádřil nikdo z dotazovaných. V Singapuru to bylo pouhých osm procent.
Část respondentů z Indie, Číny nebo Singapuru podle průzkumu nevnímá současné ekonomické problémy jako něco nového. Spíše jako součást pravidelného procesu obnovy, který je pro dlouhodobý ekonomický rozvoj nezbytný.
Většina Čechů plánuje nové investice
Mírný optimismus českých společností se odráží ve zjištění, že 65 procent respondentů z Česka hodlá dát v nejbližších 18 měsících nové investice do svých podniků.
Finance na tyto aktivity chtějí získat převážně prostřednictvím bankovních půjček a našetřených zisků.
Celkem 45 procent dotazovaných společností z Česka se chystá během následujícího roku provést změny ve svých strategiích, což podle KPMG ukazuje na určitou míru důvěry v budoucí vývoj. "Nutí je k tomu zejména měnící se nákupní návyky spotřebitelů a tlak na cashflow," dodává zpráva.
Řada zemí v celosvětovém průzkumu KPMG zdůraznila, že vyšší finanční regulace je důležitá. "Překvapilo nás, že pouze pět procent českých společností se domnívá, že hlavní poučení, které nám krize dala, je nutnost lepšího regulatorního prostředí," říká Jan Žůrek, partner společnosti KPMG Česká republika: "Je to dáno pravděpodobně tím, že v České republice nedošlo k selhání finančních institucí jako v USA".