Na tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. Stát silnice provizorně opraví. Práce již začaly a potrvají ještě asi měsíc, řekl ministr.
Na celoplošnou opravu všech vytipovaných škod, které zima způsobila, chce MD získat peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury, z peněz, které jsou určeny na investice.
Omezí se tak zřejmě některé plánované stavby. Také ministerstvo bude podle Šimonovského hledat ve svém rozpočtu úspory. Situaci mu ale prý komplikuje fakt, že nedávno musel úřad ze svého rozpočtu poskytnout 500 milionů Kč na sanaci dluhů Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Šimonovský také očekává, že ho o peníze na opravy silnic 2. a 3. třídy požádají kraje. Také tam jsou totiž škody rekordní. Šimonovský uvedl, že žádost předem neodmítá. Dodal však, že péče o majetek je především věcí vlastníka, a tím jsou na těchto silnicích právě kraje.
Na druhou stranu připustil, že stát silnice krajům předal ve špatném stavu s vnitřním dluhem v řádech miliard korun.
Řešení? Jak jinak - více peněz
Dlouhodobým řešením musí být podle Šimonovského v budoucnu razantní navýšení zdrojů na dopravní infrastrukturu. Na údržbu a opravy by mělo jít asi 30 procent celkových prostředků určených na silnice, v Česku je to nyní ale pět procent, dodal.
Celkové náklady na úklid silnic v zimě a na odstranění škod po zimě se budou podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Pavla Švagra blížit čtyřem miliardám.
Fond, který spravuje dálnice a silnice 1. třídy, má zatím letos na údržbu 2,45 miliardy korun, což je určeno na údržbu po celý rok. Proti loňsku fond prostředky na údržbu posílil o 650 milionů
korun.
Další miliardy na údržbu směřují od loňska na silnice 2. a 3. třídy z pokladen krajů. V době, kdy fond dopravy spravoval veškeré silnice, tedy i silnice 2. a 3. třídy, šlo na jejich údržbu řádově 7,2 miliardy korun za celý rok, z toho v minulosti na zimu ročně padla zhruba třetina.