Stát nenašel zájemce o český přístav v Hamburku

Petr Kučera Petr Kučera
30. 12. 2009 18:30
Do výběrového řízení se nikdo nepřihlásil
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Výběrové řízení na nájemce "českého území" v hamburském přístavu skončilo bez vítěze. Ministerstvu dopravy se totiž nepřihlásil žádný zájemce. Nepomohlo ani posunutí uzávěrky soutěže z konce listopadu na polovinu prosince.

"Nyní zvažujeme alternativy, jak v této záležitosti postupovat dále," řekl online deníku Aktuálně.cz bez bližších podrobností mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Podle Jindřicha Vodičky ze společnosti České přístavy byly podmínky výběrového řízení nevýhodné a příliš omezující. Připomíná také, že do takzvaného bazénu v Hamburku není možné pořádně zaplout, protože je zanesený a zanedbaný.

"A hlavně: Pro český přístav teď není větší využití," říká Vodička. Před pár lety se rýsoval kontrakt mezi firmou České loděnice a Čínou. V Česku by stavěly jen trupy čínských lodí, v Hamburku by se pak "dostrojovaly". Z kontraktu ale sešlo.

K mání je 42 tisíc metrů čtverečních

Ve výběrovém řízení hledal stát firmu, které na osm let pronajme pozemky a budovy v lokalitách Saalehafen, Moldauhafen a Peutehafen o celkové rozloze zhruba 42 tisíc metrů čtverečních.

Rozhodujícím kritériem měla být výše nabídnutého nájemného. Podle podmínek výběrového řízení musela činit nejméně 118 041 eur ročně (včetně daně z nemovitosti). Toto kritérium se na výsledku podílelo 70 procenty, nebylo tedy jediné.

Třicetiprocentní roli hrál také způsob využití majetku. Stát chtěl upřednostnit jediného zájemce, který nabídne komplexní využití a postará se kromě údržby a běžných oprav také o případné investice. Využití pozemku nesmí být v rozporu s původním účelem nájmu, tedy přepravou zboží po Labi mezi Hamburkem a Českou republikou. Zájemce musel mít také oprávnění k podnikání v oblasti dopravy a logistiky.

Mnohaletý spor skončil, budovy už patří státu

Pozemky získalo Československo do vlastnictví či nájmu díky versailleské smlouvě po první světové válce. V majetku českého státu je necelých 14 tisíc metrů čtverečních, zbytek je pronajat na základě smlouvy z roku 1929. Nájem skončí v roce 2027, stát ale může uplatnit opci.

Československo tehdy získalo do pronájmu i pozemky ve štětínském přístavu, ty však Polsku vrátilo už v 50. letech kvůli ukončení provozu československé plavby po Odře.

Výběrové řízení mohlo ministerstvo dopravy vypsat až poté, co skončil mnohaletý spor s konkurzním správcem společnosti Československá plavba labská. Té totiž v roce 1992 stát pozemky pronajal. Nebylo ale jasně definováno, kdo vlastní budovy, které na pozemcích stojí. Teprve v roce 2008, po sedmi letech od krachu společnosti, se stát dohodl s konkurzním správcem na mimosoudním vyrovnání.

Československou námořní flotilu, kdysi druhou největší na světě mezi vnitrozemskými státy, rozprodala společnost Československá námořní plavba zprivatizovaná skupinou kolem Viktora Koženého.

 

Právě se děje

Další zprávy