reklama
 
 

Slevy přestávají zabírat, obchody se točí ve spirále

1. 7. 2013 8:01
Řetězce hledají nové způsoby, jak přitáhnout zákazníky právě k sobě

Praha - Češi utrácejí za potraviny méně než dřív. Za celý rok 2012 klesly maloobchodní tržby v této kategorii o 2,5 procenta. A propad pokračuje: Podle Českého statistického úřadu v dubnu prodej potravin klesl meziročně o šest procent.

Obchodní řetězce proto vymýšlejí nové způsoby, jak českého zákazníka přinutit utrácet. Slevy totiž přestávají mít dřívější účinek - lidé se už s nimi setkávají prakticky všude.

Tuzemští obchodníci přiznávají, že se v posledním roce dostali do takzvané slevové spirály. Snížené ceny nabízejí takřka pořád. Podle Aleše Langra, který zastupuje Interspar, se v "akci" momentálně prodává 40 procent maloobchodního zboží.

Složení potravin a "vzdělávání"

Vedle barevných cedulí, jimiž lákají na slevy, proto řetězce intenzivněji zkouší využívat i další nástroje.

Větší pozornost věnují například tomu, co zákazníkovi prozradí o složení potravin nad rámec požadavků ze zákona. "Zavedli jsme barevné označení vajíček, takže lze rozeznat vejce od slepic chovaných na podestýlce nebo z volného výběhu," říká mluvčí řetězce Tesco Jiří Mareček. Ta první jsou umístěna ve žlutých obalech, druhá v zelených.

Kromě toho se supermarkety snaží "vzdělávat" a přitáhnout konkrétní skupiny spotřebitelů. Například Interspar spustil projekt Svět piva, v jehož rámci se mají zákazníci mimo jiné naučit, jaký druh tohoto nápoje se k jednotlivým jídlům hodí.

Lidl zlevňuje nepotravinářské výrobky. "Několikrát do roka nabízíme výprodeje spotřebního zboží - pro domácnost, zahradu, sport, dílnu i kancelář," říká mluvčí řetězce Lubor Tůma.

A třeba Ahold se snaží nalákat lidi tím, že zařazuje do regálů v Albertu potraviny pro diabetiky nebo celiaky.

Není sleva jako sleva

Zástupci řetězců potvrzují, že lidé šetří daleko více než dříve. "Chování zákazníků se v poslední době mění.  Spotřebitelé stále častěji realizují menší nákupy a upřednostňují akční zboží," upozorňuje Aleš Langr z Intersparu.

Podle Gabriely Bechyňské, která mediálně zastupuje řetězec Billa, sice slevy pořád fungují, ale zákazníci si mezi nimi daleko více vybírají. "V současné době slyší především na slevy na značkové zboží, ty ale musejí být vyšší, až do padesáti procent," upřesňuje.

"Zákazníci běžně porovnávají ceny, stále větší úlohu hraje internet a elektronické letáky," říká Jiří Mareček z Tesca. Podle něj také klesá počet takzvaných impulzivních nákupů.

"V tomto roce se situace výrazně nezmění, další propad už ale nenastane," doufá mluvčí společnosti Ahold Judita Urbánková. Lidé podle ní vyčkávají, jak se bude dál ekonomika vyvíjet.

Ceny klesají, lidé nereagují

"Každý obchod má něco ve slevě. Kdyby akce nebyly, výdaje na potraviny poklesnou. Prodejci si na sebe upletli bič," domnívá se analytička Markéta Šichtařová ze společnosti Next Finance.

Podobný názor má i analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. "Slevy jsou tady dlouhodobě a spotřebitelé jsou na ně zvyklí," říká. Z tohoto důvodu také přibývá zboží, které oproti loňskému roku zlevnilo.

Ceny zemědělských výrobků v květnu klesly oproti předchozímu měsíci o 1,8 procenta. Ovoce zlevnilo o 7,7 procenta, vejce o 5,8 procenta a drůbež o 2,2 procenta. Zdražila pouze čerstvá zelenina a nepatrně mléko (o 0,9 procenta).

Také data Eurostatu za rok 2012 ukazují, že ceny českých potravin jsou pod průměrem Evropské unie. Průměrná cena v celé EU má v tabulce hodnotu sto.

autor: Tereza Holanová | 1. 7. 2013 8:01

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama