Slevy na míru, nebo velký bratr? Nový hit obchodníků

ČTK ČTK
12. 8. 2012 19:50
Nejnovější pokus, jakým se některé řetězce v USA snaží nalákat zákazníky
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

New York - Slevy šité na míru jsou nejnovějším pokusem, jakým se některé obchodní řetězce ve Spojených státech snaží nalákat zákazníky. Doufají, že je tak přimějí k větším nákupům.

Očekává se přitom, že takové slevy se postupně rozšíří do většiny obchodů. Informoval o tom deník The New York Times.

Speciální slevy jednotlivým zákazníkům na základě údajů o nákupních zvycích z věrnostní karty od letošního léta nabízí například obchodní řetězec Safeway.

Pokud tak třeba jedna zákaznice dává při nákupu výrobků přednost určité značce, ale nekupuje si od ní balenou vodu, dostane na ni slevu, jež ji k nákupu motivuje.

Jiná zákaznice, která je tradičně věrná jiné značce balené vody, takovou nabídku nedostane. Informaci o slevách zatím zákazníci získávají na webové stránce řetězce.

Obchody Stop & Shop patřící do skupiny Ahold zase ve Spojených státech nabízejí zákazníkům osobní slevy prostřednictvím aplikace pro chytré mobilní telefony.

Aplikace využívá obří databáze marketingové společnosti Catalina, která každý rok sleduje miliardy nákupů. Zákazníci si v ní mohou přečíst čárové kódy výrobků.

Pokud tak učiní, aplikace je dokáže identifikovat podle telefonního čísla či čísla věrnostní karty. Zároveň ví, kde se člověk v obchodě nachází. Na místě díky tomu může jednotlivým zákazníkům nabídnout slevu.

"Pokud je někde u regálů s výrobky pro děti a zrovna si koupil plenky, můžeme mu nabídnout dětskou výživu anebo jiné dětské jídlo odpovídající věku dítěte," uvedl Todd Morris ze společnosti Catalina, která má provoz aplikace na starost.

Firma každoročně sleduje údaje o nákupech 54 milionů Američanů. Zjistila, že významná část prodejů některých výrobků připadá na malé podíly zákazníků.

Vyberte si: Soukromí, nebo nižší cena

Obchodníci přitom spoléhají na to, že případné obavy ze ztráty soukromí u zákazníků vyváží přístup k výhodnějším cenám za jejich oblíbené výrobky.

"Pokud jsou naše informace o spotřebitelích správné, tak v současnosti spíše touží po personalizaci, než aby z ní měli strach," uvedl šéf marketingu řetězce Safeway Michael Minasi.

Ne všichni s tím ale souhlasí. Například profesor Joseph Turow z Pensylvánské univerzity se domnívá, že lidé by měli být obezřetní. Cenotvorba v obchodech podle něj zdaleka není transparentní, a zákazníci tak ve skutečnosti nemají velkou možnost volby.

Z jeho několik let starého výzkumu například vyplývá, že naprostá většina respondentů nevěděla, že američtí obchodníci mohou různým zákazníkům účtovat různé ceny.

Uváděli přitom zároveň, že by se jim nelíbilo, kdyby například obchod nabízel během jedné hodiny různým lidem různé ceny.

 

Právě se děje

Další zprávy