Praha - Některé zavedené představy o nákupních zvyklostech tuzemských rodin boří nový průzkum, který mezi 1300 domácnostmi provedla společnost Česká distribuční - největší distributor reklamních letáků v ČR.
Ukazuje například, že pravidelný větší nákup podnikají Češi obvykle před už víkendem. Tedy ve čtvrtek a v pátek. Dosud se často tvrdilo, že čas pro týdenní nákupy je o víkendu.
Za takový pravidelný větší nákup pak průměrný Čech obvykle zaplatí méně než 500 korun.
Z výsledků také vyplývá, že většina lidí nemá svůj oblíbený obchod nebo řetězec.
„Průzkum ukázal, že lidé se slevovými nabídkami nechají ovlivnit více než kdy dříve, a to jak při výběru produktů, tak při výběru obchodu, kde zboží nakoupí. 61 % lidí uvedlo, že se někdy podle akčního letáku rozhodnou o tom, kam půjdou nakoupit," říká Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.
Podle nabídek v letácích se nejvíce rozhodují lidé ve věkové skupině od 18 do 29 let.
Méně než pětistovku za svůj pravidelný větší nákup utratí 35 % dotázaných. Ještě výraznější zastoupení má tato cenová kategorie u věkové skupiny nad 50 let, kde ji zastupuje 40 % odpovědí. Celkem 61 % lidí starších 50 let pak utratí do 800 korun.
Nejdražší nákupy dělají lidé mezi 30 a 50 lety, což jsou typicky rodiny s dětmi. Jejich pravidelné větší nákupy stojí z 27 % více než 1600 korun. Za více než 1200 korun pak v této skupině nakoupí celkem 43 % lidí.