Wolsburg/Mladá Boleslav - Předpokládaný pokles výkonnosti německé ekonomiky v posledním čtvrtletí roku už podle všeho dorazil do České republiky.
Dobře to ukazuje příklad automobilového koncernu Volkswagen a jeho Škody-Auto, tedy tuzemské firmy, na jejíž produkci je závislá zhruba třetina místního průmyslu.
Volkswagen za první tři čtvrtletí poprvé prodal přes šest milionů vozů. Celosvětový prodej se od začátku ledna do konce září zvýšil o 14 procent. V oficiálním prohlášení firma píše, že počítá s příznivým vývojem prodeje také ve čtvrtém čtvrtletí. Jenže...
I když to oficiálně nepřiznává, firma už eviduje průběžný pokles zakázek. "Citelný může být propad zvláště počátkem příštího roku," připustil v rozhovoru s redaktorem Aktuálně.cz neoficiálně jeden z jeho manažerů. Potvrzuje tím obecný trend poklesu průmyslových objednávek, který je v Německu i Česku patrný od května.
Z automobilky Škoda-Auto tak v týdnu, kdy se pochlubila spuštěním výroby nových modelů Citigo v Bratislavě a Rapid v Indii, přicházely také negativní zprávy.
Chystá se omezení výroby a podnikový magazín Škodovácký odborář už přirovnává situaci k začátku krize před třemi lety, v těžkém roce 2008.
Pupeční šňůra stále funguje. Zatímco renomované ekonomické ústavy čekají v posledním čtvrtletí pokles v Německu, největší továrna v České republice, navíc vlastněná německým koncernem, už musí přemýšlet, kde přibrzdit.
Před měsícem ve Škodovce rušili směny v motorárně, nyní omezí výrobu převodovek. Volkswagen jich nebude potřebovat tolik.
"Bohužel je téměř jasné, že situace (roku 2008 - pozn. red.) se bude opakovat a naše automobilka pocítí silnější náraz krize," napsal tento čtvrtek Škodovácký odborář.
Firma už začala se zaměstnanci vyjednávat o rušení směn a přechodu z čtyřsměnného systému na třísměnný.
Podobně jako v roce 2008 a 2009 se počítá, že škrty jako první odnesou agenturní zaměstnanci, najatí v měsících boomu. Opatření by se zatím neměla dotknout kmenových lidí. Stejný scénář byl přijatý i před třemi lety.
O tom, že německé podniky, které odebírají třetinu veškerého českého exportu, budou omezovat výrobu, se už ví. "Všude je cítit zpomalení globální ekonomiky. V posledních týdnech je to stále těžší, zvláště asijské obchody už neběží tak dobře," uvedl Karl Ulrich Garnadt z společnosti Lufthansa Cargo.
Právě objem nákladní dopravy je jeden z údajů, které v předstihu ukazují na ekonomickou výkonnost. V září se objem dopravy snížil o 4,1 procenta.