Mladá Boleslav/Wolfsburg - Provozní zisk automobilky Škoda Auto od ledna do září letošního roku meziročně klesl o 1,4 procenta na 567 milionů eur (14,2 miliardy korun). Tržby za stejné období vzrostly o 3,1 procenta na 7,9 miliardy eur (196,7 miliardy korun.
Největší tuzemská automobilka zvýšila dodávky zákazníkům o 7,9 procenta na 717 200 vozů. Investice do výroby se téměř zdvojnásobily na 525 milionů eur (13,1 miliardy korun).
Výsledky za tři čtvrtletí roku 2012 oznámila také největší evropská automobilka a zároveň matka Škody Auto. Volkswagen vytvořil za devět měsíců provozní zisk 8,84 miliardy eur (asi 220 miliard Kč), což je meziroční pokles o 1,6 procenta. Tržby za celou skupinu ale vzrostly o 24 procent a dosáhly 144,2 miliardy eur (asi 3,6 bilionu Kč).
V samotném třetím čtvrtletí Volkswagen vytvořil provozní zisk 2,34 miliardy eur (asi 58,3 miliardy Kč), což je meziroční propad o 19 procent. Výsledek mírně zaostal za odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters v průměru očekávali zisk 2,35 miliardy eur.
"Od července do srpna doléhalo na automobilový sektor další zhoršení hospodářské situace v západní Evropě," píše se ve zprávě firmy. V září se to například projevilo na zpomalení růstu odbytu vozů značky VW, který byl nejslabší od začátku roku.
Nový rekord
Prodej značky Škoda se od ledna do září meziročně zvýšil o 7,9 procenta na zhruba 551 tisíc vozů. Vyšší poptávka byla především po vozech Octavia, Roomster a Yeti. Tržby se zvýšily o 3,1 procenta na 7,9 miliardy eur (asi 196,7 miliardy Kč).
Celá skupina Volkswagen za tři čtvrtletí letošního roku dodala v celém světě zákazníkům asi 6,71 milionu osobních a lehkých užitkových vozidel. Meziročně je to nárůst o 9,7 procenta a znamená to nový rekord. Škoda Auto dodala 717 191 vozů, což je o 7,9 procenta meziročně více.
Volkswagen uvedl, že za poklesem provozního zisku jsou částečně vyšší náklady na změnu technologie, z části je ale na vině přetrvávající propad odbytu v Evropě. Management však potvrdil svůj původní cíl, podle něhož chce firma letos dosáhnout takového odbytu a tržeb, aby vytvořila provozní zisk minimálně na loňské úrovni 11,27 miliardy eur.
Volkswagen sídlí v saském Wolfsburgu a cílem vedení firmy je učinit z firmy do roku 2018 největší automobilku světa. V současné době patří prvenství japonské společnosti Toyota Motor.
Od favorita k rapidu. Z archivu 20 let nové Škodovky