Škoda Auto prodala o čtvrtinu víc aut. Nejvíc v Číně

hp
17. 12. 2009 13:47
Češi si letos koupili 147 tisíc nových osobních aut.
Nejprodávanější značkou je v Česku Škoda Auto. Ilustrační foto.
Nejprodávanější značkou je v Česku Škoda Auto. Ilustrační foto. | Foto: Škoda Auto

Praha - Největší tuzemský vývozce, mladoboleslavská firma Škoda Auto, prodala v listopadu 55460 aut, tedy o 26 procent více než loni. Nejoblíbenějším modelem je Octavia, nejvíce těchto aut se přitom prodalo poprvé v Číně.

Škodovka tak stejně jako ostatní automobilky hledá cestu z krize, do které se firmy v oboru dostaly po propadu prodeje kvůli ekonomické krizi.

Z dřívejších statistik plyne, že počet prodaných osobních automobilů se v České republice od ledna do listopadu o desetinu zvýšil. Češi si jich koupili téměř 147 tisíc. Jen během listopadu vzrostl počet prodaných nových osobních aut meziročně o 31,5 procenta.

Lidé dávají přednost novým osobním vozům před ojetými. Ukazuje na to i to, že od ledna do listopadu prodali obchodníci o třetinu ojetých vozů méně. Jejich počet poklesl na necelých 135 tisíc.

Celkový prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů v Česku ale klesl o 12,5 procenta na přibližně 165 tisíc. Podepsaly se na tom špatné výsledky prodeje nákladních a užitkových aut.

Prodej lehkých užitkových aut se propadl o 67 procent na přibližně 18 tisíc. Nákladních aut se prodalo jen necelých 4,5 tisíce, což je ve srovnání s loňskem o 56 procent méně. Pokles o více než čtvrtinu na 19,2 tisíc strojů zaznamenali i prodejci motorek.

Podle odborníků může za výsledky nabídka odpočtu DPH pro firemní osobní auta, díky čemuž tak mohly firmy od letošního dubna kupovat osobní vozy levněji. Dosud se odpočet DPH vztahoval jen na užitkové vozy.

Ford zaznamenal největší nárůst v prodejnosti. Ilustrační foto.
Ford zaznamenal největší nárůst v prodejnosti. Ilustrační foto. | Foto: Ford

Slova odborníků potvrzuje i tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. "Loňský podzimní trh osobních aut drželi privátní zákazníci, firmy naopak jednak v důsledku krize a zároveň v očekávání změny DPH u firemních vozů výrazně propadly. Letos je tomu naopak. Listopadový meziroční nárůst u firemních zákazníků přesáhl 100 procent," uvedl pro ČTK Tunkl.

Nejvyšší nárůst prodeje zaznamenala na druhém místě za Škodou Auto firma Ford, která prodala více jak 14,5 tisíc aut. Odbyt jejích vozů tak oproti loňsku vzrostl o 42 procent.

Třetí místo v žebříčku prodejnosti pak obsadila auta značky Renault, kterých si lidé koupili kolem 9,6 tisíc, což je o 15 procent více než v loňském roce.

 

Právě se děje

Další zprávy