Rozpečené pečivo lidem nevadí, brání se prodejci změnám

Petr Kučera ČTK Tereza Holanová Petr Kučera, ČTK, Tereza Holanová
3. 6. 2012 10:10
Obchodníkům vadí, že přibude administrativy. Naopak pekaři změnu vítají
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Povinné rozlišování čerstvého a rozpečeného pečiva v prodejnách poškodí obchodníky a není pro spotřebitele důležité. V reakci na novou vyhlášku, která podepsal ministr zemědělství Petr Bendl a má začít platit během několika týdnů, to řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

"Zákazník většinou při výběru pečiva nerozlišuje, co je čerstvé a co rozpečené, vybírá pouze podle ceny či vůně," tvrdí Juračka. Nová povinnost tak podle něj není v zájmu spotřebitelů.

Zástupcům prodejců nejvíce vadí, že veškerou administrativní zátěž ponesou obchodníci.

Pečivo, které je v obchodech dopékáno ze zmražených polotovarů, bude muset být v regálech povinně označováno údajem "rozpečeno". Podle Juračky tím prodejcům vzniknou nové náklady na označování regálů a prodejních míst.

"Obchodníci nebudou moci zcela pružně reagovat na okamžitou poptávku tak, aby měli zákazníci po celou prodejní dobu možnost nakoupit skutečně čerstvé, voňavé a ještě teplé výrobky," tvrdí dále Juračka.

"Vyhláška je v rozporu se všeobecně deklarovanou snahou současné vlády o snižování administrativní zátěže a jde i nad rámec legislativy Evropské unie," doplňují zástupci prodejců.Zkomplikuje se prý také reklamační proces.

Pekaři se radují

Naopak pekaři tuto změnu vítají. "Cílem vyhlášky je poskytnout spotřebitelům plné a nezkreslené informace o charakteru pekařských a cukrářských výrobků," říká předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal.

Výrobcům pečiva dosud vadilo zvláště to, že se potraviny určené k rozpékání hojně dovážely z ciziny, například z Polska a Francie.

To už ale podle Juračky není pravda. "Čtyři pětiny výrobků určených pro dopek je vyrobeno v České republice a není dováženo ze zahraničí," říká.

Dopékané pečivo je podle Juračky naprosto neprávem označované jako druhořadé. Podle technologů, kteří využívají moderní pekárenské technologie, má přitom vyšší nutriční kvalitu i delší trvanlivost. 

"Maloobchodníci ve všech svých sítích nabízejí oba druhy pečiva a je jen na zákazníkovi, aby si vybral to, které mu více chutná," říká Juračka.

Jen pro nebalené výrobky

Pojem "čerstvý" budou moci nést jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

"Původní záměr, aby se vyhláška vztahovala vedle nebaleného pečiva na balené produkty, narazil na odpor Bruselu. Předpis se tak bude týkat jen nebalených výrobků," řekl Bendlův náměstek pro zemědělskou a rybářskou politiku EU Martin Hlaváček.

Připravujeme rozhovory se zástupci potravinářů i obchodníků. Přidejte si nás na Facebook a neuniknou vám další aktuality!

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Vyberte si pečivo.

 

Právě se děje

Další zprávy