Ředitelství dálnic: čistka za mýtné

Pavel Baroch, Dušan Klimeš
23. 1. 2007 18:00
Praha - Ze státního Ředitelství silnic a dálnic odchází už druhý vysoký úředník. Potvrzuje se, že důvodem odvolání je mýtné.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Po generálním řediteli Petru Laušmanovi odchází z Ředitelství silnic a dálnic Vladimír Bielko, který vedl úsek zabývající se elektornickým mýtem.

Laušmana odvolal ministr dopravy Aleš Řebíček před týdnem. Bielko podle oficiálního vyjádření odchází na vlastní žádost.

Chci zpátky do Brna

"Pan Bielko se na ukončení výkonu funkce dohodl s novým generálním ředitelem Michalem Halou s tím, že splnil svůj hlavní úkol - spuštění první etapy systému a byl tedy odvolán na základě vlastní žádosti," řekl mluvčí ředitelství Jan Hoření.

Dodal, že Bielko žije trvale s rodinou v Brně, a rozhodl se tam vrátit.

"Svůj úkol jsem splnil, odcházím k rodině do Brna, víc nechci věc rozebírat," řekl Vladimír Bielko serveru Euro OnLine, který o jeho odvolání informoval jako první.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Bielka si k sobě vzal bývalý generální ředitel Petr Laušman přede dvěma roky. Později byl například i členem výběrové komise na dodavatele mýtného systému.

Mýtné jako důvod

Informace o tom, proč musel generální ředitel i ředitel úseku ve skutečnosti odejít, se ale různí. Podle všeho má ale souvislost s mýtným systémem, který na českých dálnicích zavádí firma Kapsch.

Ministerstvo dopravy tento důvod oficiálně odmítá. Když před týdnem odcházel z Ředitelství generální ředitel Laušman, poslal deník Aktuálně.cz ministru Řebíčkovi sms zprávu, proč ho odvolal. Mezi několika možnými důvody bylo zmíněno i mýto. Ministrova odpověď byla stručná: "Ne."

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Dva na sobě nezávislé zdroje však deníku Aktuálně.cz potvrdily, že Laušman i Bielko byli odvoláni právě kvůli svému přístupu k mýtnému.

"Pan Laušman i Bielko se k výběru mýtného a k firmě Kapsch stavěli pozitivně. To se na ministerstvu dopravy nelíbilo. Někteří z vysokých úředníků nestrpěli, aby ve vedení Ředitelství stál někdo, komu se současný systém mýta zamlouvá," uvedl informovaný zdroj pod podmínkou anonymity.

Jeho slova dokládá i "spor" mezi ministerstvem a firmou Kapsch. Zatímco společnost tvrdí, že mýtné funguje bez problémů a státu vydělá nemalé peníze, ministerstvo ústy svého náměstka Jiřího Hodače uvádí, že ve výsledku letos stát nevydělá nic.

Spekuluje se i o odchodu Bielkova náměstka Jiřího Nouzy, který dříve pracoval na ministerstvu dopravy.

Pomalé peníze

Podle jiných zainteresovaných stran stojí za odvoláním lidí z Ředitleství sinic a dálnic chyby, které udělali.

"Odvolání pana Bielka vnímám jako snahu ministerstva dopravy zkvalitnit fungování agendy mýta," uvedl šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr pro Euro OnLine.

Uvedl, že důvodem může být zpoždění plateb z mýtného, které přišly až v půli ledna, přestože se vybíraly už od 1. ledna.

 

Právě se děje

Další zprávy