Propouštění a menší slevy pomohou drahám vydělat

Veronika Skálová ČTK Veronika Skálová, ČTK
1. 12. 2010 11:29
Letos jen mírný zisk, ale příští rok 320 milionů v plusu, plánuje Žaluda
Hlavním hendikepem drah je zastaralý vozový park. Letos do jeho obnovy investovaly 7 miliard korun.
Hlavním hendikepem drah je zastaralý vozový park. Letos do jeho obnovy investovaly 7 miliard korun. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Propouštění i růst tržeb má v příštím roce přivést České dráhy k 320 milionům zisku. Pro letošní rok počítá státní firma s takzvanou černou nulou. Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny o tom informoval generální ředitel drah Petr Žaluda.

Dráhy chtějí propustit 1600 lidí, převážnou část z nich přímo z generálního ředitelství. Další úsporu v řádu stovek milionů mají přinést nižší náklady na elektřinu v důsledku zákona o fotovoltaice na jehož schválení vedení drah spoléhá.

Velký podíl mají mít na zisku i vyšší tržby. Omezení slev, nasazení rekonstruovaných vozů na dálkové trasy a silná koruna mají do pokladny drah přinést více než 230 milionů korun. Provozní zisk má příští rok dosáhnout téměř tří miliard korun.

Snižovat by se měla i ztráta z provozování rychlovlaků pendolino, která v minulosti dosahovala i půl miliardy korun, především kvůli dluhům z 90.let a odpisům. Letos má ztráta klesnout na 250 milionů, příští rok na 100 milionů.

V letošním roce se snaží vedení drah dohnat největší hendikep - zastaralý vozový park. Jeho průměrné stáří je 26 let. "Máme 50 let staré lokomotivy, to, že jezdí, je zázrak," konstatoval Žaluda s tím, že dosud se kvůli nedostatku peněz údržba jen "flikovala, jak se dalo".

Letos dráhy investují do nových vlaků rekordních sedm miliard korun. "Pokud budeme schopni udržet toto tempo během následujících deseti let, tak se sníží průměrné stáří na 15 let, což je dobrý standard," řekl ředitel. Zdrojem peněz jsou mimo jiné evropské fondy a dluhopisy.

Dráhy všechny vlaky kromě pendolin provozují v takzvaném závazku veřejné služby na objednávku ministerstva dopravy a krajů, které letos za vlaky zaplatí celkem zhruba 12 miliard korun. Jak připomněl Žaluda, je to asi o čtvrt miliardy méně než loni, příští rok by se měl veřejný příspěvek snížit o další stovky milionů, neboť ministerstvo přestane platit vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity.

 

Právě se děje

Další zprávy