New York - Prezidenta společnosti Toyota Motors Akia Tojodu čekají ve středu v americkém Kongresu horké chvilky.
Bude muset předstoupit před americké zákonodárce a vysvětlit jim, jak je možné, že bezpečnostními kontrolami v jeho firmě prošlo na světové trhy osm milionů vozů, u nichž může během jízdy dojít k nechtěné akceleraci či závadě brzd.
Nejenže pověst automobilky jako výrobce nejspolehlivějších vozů na světě vzala během několika týdnů zasvé, navíc na veřejnost pronikl interní materiál společnosti dokazující, že Toyota oklamala americké úřady. Před lety je totiž přesvědčila, že vadné plynové pedály lze bezpečně opravit levnější metodou.
Opravy byly provedeny pouze upevněním podlahové krytiny a nedošlo k celoplošné svolávací akci. V dokumentu je doslova uvedeno, že se tímto krokem firmě podařilo ušetřit sto milionů dolarů.
Jak se později ukázalo, kvůli nedostatečné opravě plynového pedálu, na kterou si řidiči stěžovali už od roku 2003, přišli o život nejméně čtyři lidé. Podle serveru CNN navíc americké regulační orgány vyšetřují příčiny dalších autonehod, které si vyžádaly 29 obětí.
Vyšetřování smrtelných nehod se znovu otevírá
Washingtonské pobočce Toyoty se podařilo přesvědčit regulační orgány, aby vyšetřování možné souvislosti vadných pedálů se smrtelnými nehodami v roce 2007 ukončily. K jejich znovuotevření došlo až nyní, kdy se ukázalo, o jak rozsáhlý problém jde.
Současný prezident Toyoty a vnuk jejího zakladatele slíbil, že v americkému kongresu poskytne upřímné vysvětlení, popíše, kde se stala chyba a také jak bude napravena.
Mnozí odborníci, píše agentura Reuters, přisuzují současné problémy právě Tojodovi. Ten je podle nich příliš nezkušený na to, aby vedl tak velký podnik jako je Toyota. Například o svolávacích akcích mělo být podle kritiků rozhodnuto mnohem dříve. Šéf Toyoty prý také příliš tlačí na snižování cen vozů, což jde na úkor kvality.