Praha - Roční nedoplatek za elektřinu, plyn nebo dodávky tepla někdy může činit pár desítek korun, ale i při drobné prodlevě se upomínky s výhrůžkami soudem a exekucí jen valí. Na druhé straně přeplatek na váš účet nikdy nedoputuje, i kdyby se počítal na tisíce - někteří dodavatelé energií jej totiž automaticky rozpustí v zálohách na další období.
Na tento dvojí metr některých energetických firem upozornil spotřebitelský časopis dTest. Zároveň upozornil, že automatické převedení přeplatku na zálohy klienta na další období rozhodně není v pořádku.
"Jednostranné převedení přeplatku do následujícího zúčtovacího období, neodsouhlasí-li konkrétní zákazník výslovně takový postup, je nepřípustné. Pokud k souhlasu nedošlo, může zákazník požadovat okamžité vrácení přeplatku spolu s úroky z prodlení a náhradu případně vzniklé škody," upozorňuje Martina Vernerová, vedoucí právní poradny časopisu.
Firmy způsobují klientům zbytečné komplikace
Takový postup lze považovat za bezdůvodné obohacení. Na situaci totiž jednoznačně vydělá energetická společnost, která má k dispozici peníze klienta v podstatě v podobě bezúročného úvěru.
Zákazníci navíc mohou mít s takovým chováním nepříjemnosti. Odhlédneme-li od situace, kdy s avizovaným přeplatkem počítají v hospodaření na další měsíce, komplikaci představuje i rušení a opětovné zřizování trvalého příkazu k úhradě, když z přeplatku rozděleného na zálohy už nic nezbude.
Přehled postupu, jakým jednotliví dodavatelé energií řeší vracení přeplatků, je k dispozici na internetových stránkách časopisu dTest.