Praha - České dráhy v novém jízdním řádu od 9. prosince zdraží kilometrické jízdné o 2,5 procenta. Před rokem přitom zdražovaly o pět procent.
Do změny jízdního řádu si bude možné pořídit jízdenky za nynější ceny i v předprodeji, tedy až na další dva měsíce dopředu.
Ceny zákaznických nabídek firma nezmění, ale přejmenuje je. Počet vlaků zvýší v průměru o 105 na 8463 spojů denně.
"Náklady za poslední rok vzrostly zhruba o půl miliardy korun," oznámil na pondělní tiskové konferenci výkonný ředitel ČD pro marketing Miroslav Šebeňa. Potvrdil tak informace o chystaném mírném zdražení, které už dříve přinesl online deník Aktuálně.cz.
Růst cen vstupů chce firma řešit vedle zvýšení jízdného jednáním s objednateli služeb. "Jednání s ministerstvem dopravy probíhají, ale předpokládáme, že dojde k zachování stejného rozsahu objednávané dopravy na dálkových spojích," uvedl Šebeňa. Podobné by to mělo být v regionální dopravě.
Sázka na pendolina a D1 express
Dráhy rozšíří expresní spoje mezi Prahou a Brnem, které konkurují autobusům na D1, o jeden pár na tři denně. Současně zkrátí jízdní dobu o pět minut na dvě hodiny a 37 minut, čímž se ovšem jen vyrovnají dosavadním vlakům EuroCity na stejné trase.
Od března přibude i souprav Pendolino na pro ně netradičním plzeňském koridoru. K dosavadnímu sobotnímu páru z Prahy přes Plzeň a Cheb do Františkových Lázní přidají dráhy i nedělní. Třetí pár pak pojede v neděli večer z Prahy jen do Plzně, zpátky do Prahy odjede v pondělí brzy ráno.
Podívejte se: Proslulá Fantova kavárna zavírá. Čeká ji rekonstrukce
Dopravce dál plánuje zvýšit počet mezinárodních spojů v pravidelných intervalech do Varšavy, Vídně, Bratislavy a Budapešti. Do Varšavy bude spoj z Prahy o 20 minut rychlejší, do Mnichova pojedou vlaky každé čtyři hodiny. Naopak dopravce omezí spoje na méně vytížených úsecích.
Modernější vozy a promítání filmů
V Praze vzroste rozsah regionální dopravy o 0,4 procenta. Celkem vyjede v Praze a Středočeském kraji denně průměrně 2061 regionálních spojů. Mezi nejvýznamnější novinky patří rozšíření počtu spojů ve špičce mezi Prahou a Říčany, Kolínem a Kutnou Horou nebo mezi Nymburkem a Prahou. Na většinu spojů na trati Praha - Vrané nad Vltavou nasadí dopravce nové vozy Regionova a zavede dopravu v taktu, tedy v pravidelných intervalech.
České dráhy pro příští rok plánují nasazení zhruba 200 modernizovaných vozů, například 18 restauračních vagónů nebo 15 vozů vybavených pro přepravu vozíčkářů a jízdních kol. V pendolinech by se měly začít promítat filmy, jméno partnera ale dráhy zatím tají.
Vyzkoušeli jsme nový černý vlak Leo Express: