Pošťáci nechápou. Pošta si ale web o benzinu pochvaluje

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
26. 11. 2013 8:00
Ceny pohonných hmot denně monitoruje tisíc pošťáků, odboráři projekt nechápou.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha - První státní databáze cen pohonných hmot, kterou provozuje Česká pošta pod názvem tankujlevneji.cz, už denně mapuje 2119 z celkových téměř čtyř tisíc tuzemských čerpacích stanic.

Projekt tankujlevněji.cz spustila pošta ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu letos v dubnu.

Ceny benzinu Natural 95 a motorové nafty v současné době denně zapisuje asi tisícovka pošťáků. Pošta do budoucna nevylučuje doplnění aplikace o další paliva.

Pošta z toho nic nemá

"Primární ambicí projektu není jeho výdělečnost, ale to, aby firmy a občané měli relevantní informace o cenách v jednotlivých částech republiky," vysvětluje mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Zaměstnanci ale nad tímto projektem kroutí hlavou.

"Pošta nemá peníze na základní pracovní prostředky pro zaměstnance, ale na druhé straně třeba utratí 26 milionů za sponzoring fotbalu. Teď do toho ještě monitoring cen, který zdržuje zaměstnance od poštovní práce a je zdarma," pozastavuje se nad projektem prezident Federace výkonných zaměstnanců České pošty Miroslav Prokop.

Právě monitoring cen pohonných hmot je jedna z řady činností nad rámec, kvůli kterým mimo jiné podepsalo 11 tisíc zaměstnanců petici za záchranu České pošty a zavedení přiměřených pracovních podmínek.

Podle Marty Selicharové pošta v této fázi další čerpací stanice sama aktivně nevyhledává. Ty, které chtějí být zařazeny do monitoringu, musí zažádat samy.

"Zájem o zařazení do databáze mají v současné fázi projektu zejména lokální čerpací stanice, tedy ty, které spravují portfolio od tří do deseti pump," komentuje aktuální fázi projektu.

"Podmínkou k zařazení je, že jsou součástí databáze veřejně přístupných čerpacích stanic, kterou spravuje ministerstvo průmyslu a obchodu, a také, že se nacházejí v blízkosti doručovacího okrsku," dodává.

O doplnění do databáze se zatím přihlásila asi desítka menších lokálních pump, které provozují dohromady 30 čerpacích stanic.

„V současnosti aplikaci doplňujeme i o údaje od České obchodní inspekce. Zákazníci by měli vědět, které čerpací stanice měly problém s kvalitou - a zjistit to bude snadné. U dané stanice se objeví symbol ČOI a při otevření okna i stručné informace o prohřešku," upřesňuje Selicharová.

V budoucnu by mohla být aplikace doplněna také o monitoring cen dalších paliv, jako jsou LPG, CNG nebo prémiová paliva.

Jeden pošťák, dvě stanice

Aktuální stav cen pohonných hmot monitorují zejména motorizovaní doručovatelé. Každý z celkového počtu asi tisíce pošťáků má denně v rámci svého doručovacího okrsku na starosti dvě pumpy.

"Následně při doručování zaznamená ceny pohonných hmot za daný den, které vloží do připravené textové šablony a odešle pomocí SMS. Z centrální databáze jsou údaje vkládány na webové stránky a do mobilní aplikace," vysvětluje Selicharová.

Miroslav Prokop však tvrdí, že tato činnost pošťáky zdržuje. "Musí rozvézt sto padesát a více zásilek a ještě se zastavit u čerpací stanice a zpracovat a odeslat ceny. Není z toho žádný užitek ani pro poštu, ani pro zaměstnance. Ti to dělají zadarmo," říká.

Čísla návštěvnosti stránek tankujlevneji.cz ukazují, že každý měsíc navštíví web České pošty o pohonných hmotách přes 20 tisíc unikátních návštěvníků. Počet zobrazení stránek tankujlevneji.cz se pak měsíčně pohybuje okolo 150 tisíc.

"Řada zájemců - asi osmdesát procent - se na naše stránky opakovaně vrací," pochvaluje si Selicharová.

Čísla ale nejsou tak dechberoucí, jak pošta prezentuje. Pro porovnání, například stránky ušetřeno.cz, kde si zákazníci mohou porovnat ceny různých druhů zboží, měsíčně navštíví skoro 38 tisíc nových návštěvníků a stránku si prohlédne 180 tisíc lidí. Na mapy.cz se pak nově podívá 2,3 milionu uživatelů, počet zobrazení měsíčně přesahuje 83 milionů.

 

Právě se děje

Další zprávy