Poprvé v ČR: Cestovka zkrachovala, pojišťovna nezaplatí

ČTK ČTK
24. 7. 2012 18:50
Generali: Cestovní kancelář BG Travel měla nedostatečný limit pojištění

Praha - Pojišťovna Generali nevyplatí několika stovkám klientů zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel peníze za neuskutečněné zájezdy. Důvodem je nedostatečný limit pojištění, který si kancelář u ní sjednala. Řekl to mluvčí Generali Jiří Cívka.

V Česku je to poprvé, co lidé v souvislosti s krachem pojištěné cestovní kanceláře nebudou odškodněni.

"Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu cestovní kanceláře stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není," uvedl Cívka. Limit pojistného plnění si BG Travel sjednala pouze na 120 tisíc korun.

Téměř 300 turistů, které cestovní kancelář po vyhlášení úpadku letos 5. července nechala bez pomoci v Bulharsku, se Generali podařilo dostat domů během následujícího dne. Návrat turistů do vlasti je z pohledu zákona podle Cívky bez ohledu na vynaložené peníze absolutní prioritou.

„Propočty po vyčíslení nákladů na zajištění návratu klientů ukázaly, že si tato fáze vyžádala náklady, jež vysoko překročily limit plnění, který si určila cestovní kancelář, a nese za něj plnou odpovědnost," dodal mluvčí.

Neshody s ministerstvem

O riziku nedostatečného limitu pojistného plnění stanoveného cestovní kanceláří se přitom podle Cívky opakovaně diskutovalo. Pojišťovny na něj ministerstvo pro místní rozvoj upozorňovaly například při společném jednání v září 2010.

Ministerstvo ovšem podporuje cestovní kanceláře v jejich sporu s pojišťovnami. Asociace zastupující cestovní kanceláře tvrdí, že pojišťovny musí klientům v případě krachu cestovky vyplatit plné odškodnění i tehdy, když se u nich kancelář nedostatečně pojistila.

Neshody mezi zástupci cestovních kanceláří a pojišťoven se prohloubily po loňském krachu cestovní kanceláře Parkam Holidays, jejímž klientům pojišťovna Generali uhradila pouze 58 procent částky, za kterou si u cestovní kanceláře nakoupili zájezdy.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur poté uvedla, že klient cestovky je proti jejímu úpadku podle rozhodnutí Evropského soudního dvora chráněn i v případě jejího podvodného jednání. Generali to ale tehdy odmítla s tím, že se případ posuzovaný soudním dvorem týkal naprosto jiné situace.

Zastaralý zákon?

„Limit pojistného plnění navržený a sjednaný CK BG Travel odpovídal zákonnému požadavku 30 procent předpokládaných tržeb, které měla propočteny na základě podnikatelského plánu," upozornil Cívka. Na začátku letní sezony oslovila Generali kancelář - stejně jako několik stovek dalších - s žádostí o aktualizaci tržeb za prodané zájezdy. BG Travel přes několik urgencí tyto údaje nedodala.

"Vyčerpali jsme všechny možnosti, které nám poskytuje zastaralý zákon, jenž je bohužel stále v platnosti," uvedl generální ředitel Generali Štefan Tillinger. Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže podle něj suplovat úlohu státu reprezentovaného ministerstvem pro místní rozvoj a jeho úředníky, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat.

Poškození klienti mají prý nyní několik možností, jak dostat peníze zpět. Všichni mohou uplatnit své nároky v insolvenčním řízení.

Turisté, kteří si sjednali cestovní připojištění Generali pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku cestovní kanceláře, mohou získat náhradu do dvou týdnů od nahlášení pojišťovně.

Další variantou je ověření možnosti náhradního plnění ze strany zprostředkovatele, přes kterého klienti BG Travel zájezd koupili.

 

Právě se děje

Další zprávy