Brno - Na pomoc Japonsku, postiženému zemětřesením a ničivou vlnou tsunami, pořádají sbírky humanitární organizace celého světa. Češi sice nezůstávají pozadu, ale největší společnosti v Česku se do příspěvků na tento účel příliš neženou.
Redakce Aktuálně.cz oslovila deset největších společností působících v České republice s dotazem, zda se na humanitární pomoci pro Japonsko nějakým způsobem podílejí.
Kladně odpověděly pouze dvě společnosti - energetický kolos ČEZ a operátor Telefónica O2. Kolik ale firma přispěje, závisí na jejích zaměstnancích.
"Je to přímá iniciativa zaměstnanců Skupiny ČEZ. Nyní dokončujeme přípravu, chceme totiž, aby pomoc byla účinná a dle potřeb japonského obyvatelstva. Jsme v kontaktu s humanitární organizací, jejíž pobočka funguje přímo na místě. Plánujeme, že objem vybraných prostředků od zaměstnanců Skupiny ČEZ pak z prostředků Nadace ČEZ zdvojnásobíme," uvedla mluvčí energetické firmy Eva Nováková.
Podobný postup zvolili i v Telefónice O2. Ve spolupráci s humanitární organizací Adra vyhlásili interní sbírku, kam mohli zaměstnanci přispívat. Po jejím ukončení firma stejnou částku, která se mezi lidmi vybere, věnuje z vlastní kapsy.
Přispět na obyvatele Japonska postižené zemětřesením umožnila svým lidem i automobilka TPCA. "Nepřispěli jsme dosud jako firma, ale otevřeli jsme náš benefitový systém Z-Konto, aby naši zaměstnanci mohli věnovat nevyužité body určené pro nákup benefitů. V zastoupení našich zaměstnanců poté převedeme finanční prostředky na sbírkový účet Červeného kříže. Aktuálně je na kontě přes 80 tisíc korun," uvedl mluvčí firmy Radek Kňava.
Mladoboleslavská Škoda Auto sbírku mezi svými zaměstnanci nevyhlásila, ale její mateřský koncern Volkswagen plánuje poslat do Japonska celkem dva a půl milionu eur.
Každý za sebe se mohou charitativní sbírky organizace Adra zúčastnit i zaměstnanci firmy Foxconn, samotná firma ale příspěvek na žádné humanitární konto neplánuje.
Velmi podobně odpověděly na dotaz společnosti Čepro a Unipetrol. Na humanitární pomoci pro Japonsko se nepodílí, ale pravidelně přispívají při přírodních katastrofách v Česku, nebo přispívají pravidelně na podporu projektů v oblasti vzdělávání či ekologie.
Zbývající tři společnosti - Agrofert Holding, RWE Transgas a Moravia Steel - na dotazy neodpověděly.
Do humanitární pomoci se ale zapojila řada jiných společností. Podobně jako lidé v TPCA i zaměstnanci Vodafone mají možnost poslat své nevyužité benefity lidem v Japonsku postiženým přírodní katastrofou.
Pojišťovna Allianz zase organizuje mezi svými zaměstnanci z celého světa vlastní sbírku, kterou podpoří aktivity Červeného kříže. Kromě sbírky, která by měla vynést asi 270 tisíc eur, chce věnovat stejnou částku na podporu konkrétních projektů na pomoc lidem přímo na místě.