Praha - Donedávna internetové obchody z ekonomické recese spíše těžily, nyní se zdá, že už dolehla i na ně.
Zatímco minulý rok byla touto dobou nákupní sezóna na internetu již v plném proudu, letos zákazníci vyčkávají a kupují spíše levnější výrobky.
To pro ČTK potvrzuje Pavel Včíslo ze společnosti 123shop: „Teď rozhodně pociťujeme, že lidem se nakupovat nechce. Dosud to (krizi) odnášely kamenné prodejny a my jsme z toho profitovali, ale v útratách za Vánoce teď poprvé začínáme pociťovat i my, že nějaká krize existuje," uvedl Včíslo.
V minulých letech začínala vánoční sezóna už v listopadu, letos se rozbíhá až v těchto dnech. "Loni byl náběh vánočních nákupů plynulý od září, letos začal dramaticky stoupat až v listopadu, o to však ostřeji," potvrzuje ředitelka marketingu společnosti Kasa.cz Jitka Součková.
Váhání může být způsobeno tím, že lidé spoléhají na to, že přijdou další slevy. To je ale podle Součkové zbytečné. "Reálně nemají kam, naopak se už bude možná jen zdražovat u modelů, kde bude omezená skladová zásoba," domnívá se.
Přestože jsou lidé ve vánočních nákupech na internetu zdrženlivější, než loni, letošní objem prodeje by neměl být nižší, než v minulém roce. Na tom se prodejci shodují a potvrzuje to také Česká pošta.
Počet doručovaných zásilek z internetových obchodů se podle mluvčího České pošty Iva Mravinace pohybuje zhruba na loňských hodnotách.
Asociace pro eKomerci to vidí růžověji
Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška je ještě optimističtější: "Co se Vánoc týče, jsme ve velkém očekávání. Předpoklad je, že by oproti loňsku mohlo jít o zhruba 25% nárůst (tržeb), a to především díky novým zákazníkům. Jedná se ale opravdu o odhady," řekl pro ČTK.
Předloni Češi na internetu utratili 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více než o rok dříve. Za loňský rok odborníci očekávají růst na 22 miliard a letos na 26 až 27 miliard korun. Nejvíce se na internetu prodávají elektronika, domácí spotřebiče, elektroniku a oblečení.