Podíl v ČSA koupí Korean Air, vláda souhlasí s prodejem

ČTK ČTK
13. 3. 2013 11:00
Smlouva by měla být podepsána 9. dubna, stát může získat 67,5 milionu korun
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Vláda ve středu schválila prodej 44procentního podílu Českých aerolinií korejskému dopravci Korean Air. Smlouva by měla být podepsána 9. dubna. Korean Air za menšinový podíl v ČSA nabídly 67,5 milionu korun.

Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young činí 148 milionů korun, cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá hodnotě požadovaného podílu.

"Zakončili jsme tak restrukturalizační proces, který se v rámci Českého Aeroholdingu se snažil zachránit budoucnost ČSA," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.

Vstup strategického partnera není jen logickým vyústěním tohoto programu, ale i požadavkem Evropské komise. Ta jím podmínila souhlas s přijetím 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek.

Korean Airlines budou podle Kalouska garantovat budoucnost Českých aerolinií. Budou garantem i pro zaměstnanost v této společnosti a v neposlední řadě přispějí i k rozvoji pražského letiště, řekl ministr.

"Vstup investora ale bude mít i negativní dopad," uvedl Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Stát tímto prodejem fakticky přijde o možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. Jako příklad uvedl zvýšení či snížení základního kapitálu či změnu stanov, což jsou procedury, ve kterých je potřeba získat na valné hromadě vyšší shodu než prostou většinu hlasů.

Čtyřleté hledání

Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Katar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.

Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun.

Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.

ČSA jsou největším českým leteckým dopravcem a jednou z nejstarších dodnes fungujících leteckých společností v Evropě.

Společnost byla založena jako Československé státní aerolinie 6. října 1923. Letecký provoz ČSA symbolicky zahájila 28. října 1923, první let se uskutečnil o den později na lince Praha - Bratislava.

Po rozdělení Československa se společnost Československé aerolinie v březnu 1995 přejmenovala na České aerolinie, ochranná známka ČSA i identifikační znak OK zůstaly zachovány.

Ztráta čtvrt miliardy korun

Výnosy v roce 2011 dosáhly 16,9 miliardy korun, hospodaření však skončilo ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. Na konci roku 2011 měla firma 1477 zaměstnanců, 15 airbusů, pět boeingů a osm letounů ATR. Letos hodlají ČSA hodlají prodat všechny boeingy, přibýt by měly jeden starší Airbus A 330 pro delší vzdálenosti a dva vrtulové ATR.

Loni v prosinci ČSA oznámily, že za rok 2012 počítají s meziročním prohloubením propadu počtu přepravených cestujících na 3,8 milionu lidí. Ve srovnání s rokem 2011 jde o pokles o 10,6 procenta, zatímco mezi lety 2010 a 2011 byl propad o tři procentní body nižší. Počty přepravených lidí na linkách ČSA meziročně klesají od roku 2009.

Spolu s partnery poskytují ČSA spojení do 68 destinací ve 47 zemích; v letním řádu pro rok 2013 budou provozovat linky do 45 měst ve 24 zemích. Jejich hlavní aliancí je od roku 2001 SkyTeam .

Od loňského září jsou součástí skupiny Český Aeroholding, která sdružuje i Letiště Praha a několik dalších společností z oblasti letecké přepravy.

 

Právě se děje

Další zprávy