Podepsáno. ČSA kupují Korejci, vláda je nabízela 20 let

Petr Kučera ČTK Petr Kučera, ČTK
10. 4. 2013 14:23
Korean Air získá 44% podíl ve ztrátových Českých aeroliniích za 67,5 milionu korun
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Zástupci vlády, Českého Aeroholdingu a Korean Air ve středu podepsali dohodu o prodeji 44procentního podílu v Českých aeroliniích korejskému dopravci za 67,5 milionu korun.

Asijský dopravce zůstal jediným zájemcem o dlouhodobě ztrátové ČSA. Druhý zájemce Qatar Airlines nepředložil závaznou nabídku.

Podle premiéra Petra Nečase je spolupráce s Korean Airlines pro ČSA "tím nejlepším krokem". Partnerství s asijskou společností dává podle něj domácím aerolinkám možnost získat "významné zkušenosti na pozadí zázemí silné skupiny". Totéž platí i pro další části aeroholdingu, tedy pro pražské letiště, Czech Airlines Technics a Czech Airlines - Handling, je přesvědčen český premiér.

O možném prodeji bývalých dceřiných firem ČSA stát v nejbližší době neuvažuje. Na rozdíl od snahy prodat samotné ČSA totiž vláda v případě těchto společností není pod časovým tlakem. "Kdyby ale v budoucnu měly Korean Air o tyto organizace zájem, je možné o tom jednat," řekl ministr financí Miroslav Kalousek.

Slavnostní středa

Prodej ČSA se stal pro českou vládu rovněž příležitostí pro V.I.P. slavnost, která proběhne přímo v odletové hale pražského letiště. Politická smetánka se tu potká s významnými lidmi z byznysu.

Kulturní část začne úderem 18 hodiny. "V rámci asi hodinového koncertu zazní Smetanova symfonická báseň Vltava, kterou České aerolinie pouštějí v letadlech jako znělku, a vedle toho Sedmá symfonie Antonína Dvořáka," uvedl generální ředitel České filharmonie David Mareček. Podle něj chtěla filharmonie hrát českou hudbu záměrně.

Poté bude následovat raut, který byl plánován na individuální bázi do posledního detailu.

Mezi bývalé dceřiné firmy ČSA, které jsou nyní součástí Českého Aeroholdingu, patří CSA Technics, která poskytuje servisní podporu leteckým společnostem, Czech Airlines Handling, který se zabývá odbavováním cestujících a letadel, Czech Airlines Services, které působí jako pracovní agentura, a Holidays Czech Airlines.

Dvacetiletá snaha o privatizaci

České aerolinie hospodařily v roce 2011 se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 milionů korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 miliardy korun.

Loňské hospodářské výsledky dosud společnost neoznámila.

Historie polistopadové privatizace podniku přitom sahá až do roku 1992. Tehdy se Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku.

Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly. V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze vykoupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj.

Zájem o vstup do ČSA od té doby projevovaly i další společnosti. Konkrétní nabídky předložily například Swissair, Lufthansa a British Airways. Vláda však v červnu 1999 rozhodla, že do ČSA nebude moci vstoupit zahraniční strategický partner dříve než v roce 2001.

V lednu 2009 vyhlásila vláda Mirka Topolánka dvoukolové výběrové řízení na prodej ČSA. O českého leteckého dopravce se tehdy ucházely čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien.

Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze tuzemské konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda však koncem října 2009 rozhodla, že ČSA neprodá, neboť vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek.

Nejnovější pokus o hledání strategického partnera pro ČSA začal vloni na podzim. Oficiální nabídku na koupi 44 procent akcií v ČSA podala pouze korejská společnost Korean Air. O podíl v ČSA se údajně zajímala i katarská společnost Qatar Airways, která však nabídku nakonec nepodala.

Modrostříbrná letadla

Korean Air byly založeny v roce 1962 jihokorejskou vládou jako Korean Air Lines, v roce 1969 je koupil konglomerát Hanjin Group, současný název používají od roku 1984.

Sídlem společnosti je Soul, hlavním letištěm Inčchon. Firma má zhruba 21 tisíc zaměstnanců, denně uskuteční kolem 415 letů do 124 měst v 43 zemích světa.

V roce 2011 přepravily 23,3 milionu cestujících. Korean Air provozují 146 letadel, přičemž ve své flotile mají i šest letounů Airbus A380, největších dopravních letadel na světě. Letadla mají charakteristické modrostříbrné zbarvení a logo se stylizovanou vlajkou Jižní Koreje.

V roce 2000 se Korean Air staly zakládajícím členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů včetně ČSA. Už nyní spolupracují Korean Air s ČSA prostřednictvím takzvaného sdílení kódu, což je nejviditelnější forma spolupráce mezi aeroliniemi. Partneři v leteckých aliancích tak provozují společné lety.

Podívejte se, jak se za 75 let změnilo ruzyňské letiště:

 

Právě se děje

Další zprávy