Brno - Evropská komise se zabývá územním plánem Břeclavska, ve kterém je zapsána kontroverzní dálnice R52 z Brna do Vídně přes Mikulov.
Komise kvůli možnému porušení evropské směrnice o posuzování vlivů na životní prostředí zahájila řízení o stížnosti proti České republice.
Je to přitom necelý týden od verdiktu vlády Mirka Topolánka, která trasu dálnice do Mikulova definitivně posvětila. Silnice má stát deset miliard a Česko na ni chce získat až 70 procent peněz právě z fondů Evropské unie.
Peníze už jednou EK nedala
Posuzování stížnosti tak může mít vliv na rozhodování, zda Česko peníze z unie získá.
Už jednou přitom komise do plánu na stavbu spojení mezi Vídní a Brnem zasáhla - loni kvůli sporům o trasu rozhodla, na výstavbu úseku rakouské části dálnice A5 z obce Schrick k hranicím s Českem nedá žádné peníze.
Ekologové a starostové obcí, kteří dálnici i přes verdikt vlády, ve které zasedají i zástupci Strany zelených, přes Pálavu nechtějí, jsou přesvědčeni, že komise stížnost na územní plán uzná.
"Při pořizování územního plánu pro Břeclavsko došlo k tolika pochybením a nezákonnostem, že by vydaly na dlouhý seznam. Jihomoravský kraj při pořizování tohoto plánu zcela ignoroval evropskou směrnici o posuzování vlivů na životní prostředí a postupoval podle tehdy již neplatného zákona," uvedla Daniela Konečná z Ekologického právního servisu.
Zástupci státu a kraje jsou tvrdí, že verdikt Topolánkovi vlády je už definitivní tečkou za všemi spory. A peníze komise na stavbu R52 dá.
Peníze získáme
„Evropská komise čekala jen na rozhodnutí vlády o trase přes Mikulov. Jsem stoprocentně přesvědčený, že peníze na R52 máme jasné," řekl při prezentaci plánů na výstavbu dálnice ministr dopravy Aleš Řebíček.
Evropská komise není přitom jediná, kdo se stížností na územní plán Břeclavska zabývá. Stížnost totiž posuzují ústavní soudci, na které se obrátily občanská sdružení i starostové obcí po trase dálnice.
Přes Novomlýnské nádrže půjde R52 po sypané hrázi západně od současné silnice, za obchvatem Mikulova se silnice pak napojí na rakouskou část dálnice. Ta má být hotová v roce 2010, ani na rakouské straně ale ještě nepadl definitivní verdikt o trase.