Odškodnění za rušené billboardy může dosáhnout miliard

ČTK ČTK
31. 1. 2013 16:06
Firam A.C.E Media má u tuzemských dálnic stovku poutačů
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ladazfrenu

Praha - Provozovatel billboardů - americká společnost A.C.E. Media - bude po České republice požadovat odškodnění kvůli zákonu o provozu na pozemních komunikacích, který do pěti let nařizuje odstranění většiny poutačů od silnic.

Škoda, která společnosti tímto vznikla, zatím není přesně stanovena, podle odhadů ale přesáhne 20 milionů amerických dolarů (zhruba 3,8 miliardy korun). Na dnešním setkání s novináři to řekl majitel A.C.E. Media George Nussbaum. Společnost A.C.E. Media má na tuzemském trhu zhruba pětiprocentní podíl.

"V současné době máme zhruba 100 poutačů umístěných kolem dálnic a pro dalších 100 nepostavených máme potřebné licence," uvedl Nussbaum. Stát má podle něj nyní šest měsíců na jednání, která by vedla ke smírnému řešení. Pokud se řešení nepodaří nalézt, je firma ochotná přistoupit k arbitráži.

Pro ministerstvo dopravy je v případě sporů o umístění billboardů u komunikací prioritní bezpečnost, a ta převyšuje nad komerčními zájmy, řekl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva. Existuje několik studií, které dokládají, že reklamní poutače ovlivňují schopnost soustředění řidičů zejména při vyšších rychlostech. U dálnic a rychlostních silnic jsou proto reklamní zařízení nejnebezpečnější, dodal.

Billboardy na neomezenou dobu jsou z 90. let

Podle právního zástupce společnosti Bartona Leguma z advokátní kanceláře Salans zákon poškozuje pouze firmu A.C.E. Madia, protože konkurenčním provozovatelům billboardů vyprší smlouvy na provozování poutačů ještě před stanoveným pětiletým obdobím, zatímco licence A.C.E. Media nemá časové omezení.

Část billboardů na tuzemských silnicích skutečně má povolení na neomezenou dobu. Podle Nováka se to týká poutačů, které byly instalovány na začátku devadesátých let. Od konce devadesátých let jsou veškeré nově postavené billboardy regulovány a mají povolení právě na pětileté období.

Šance stěžovatele nejsou veliké, předpokládá dlouholetý odpůrce reklamních poutačů Vojtěch Razima z občanského sdružení Acta non verba. Billboardy jsou v posledních letech povolovány pouze na pětiletá období. Navíc je podle něj obtížné se dovolávat odškodnění za zmařenou investici, když legislativní opatření, které billboardy zakazuje, bude účinné až po pěti letech.

Novela zákona o pozemních komunikacích umožňuje odstranit reklamní zařízení jenom v okolí dálnic a rychlostních silnic, které přímo neodkazují na zařízení v blízkosti komunikace, jako jsou například čerpací stanice. Billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy nikterak neomezuje. Celkem je v Česku registrováno na 20 000 venkovních reklamních ploch.

Podívejte se na reklamy se zbytečným sexuálním podtextem:

 

Právě se děje

Další zprávy