Obchodníkům rostou tržby, zatím ale jen pomalu

Veronika Skálová Veronika Skálová
7. 10. 2010 9:14
Čísla o maloobchodních tržbách táhl vzhůru zájem o auta, ale další zboží mimo potraviny.
Češi si dopřávají stále více nového oblečení. Ilustrační foto.
Češi si dopřávají stále více nového oblečení. Ilustrační foto. | Foto: Simona Holecová

Praha - Chuť nakupovat u Čechů mírně roste, po hlavě se ale do utrácení neženou. Tento vývoj potvrzují čerstvé údaje Českého statistického úřadu o tržbách maloobchodu v srpnu.

Ty se ve srovnání s loňským rokem zvýšily o 2,8 procenta, po očištění od sezónních vlivů o 1,1 procenta. Hlavní podíl na tom měl motoristický segment a nepotravinářské zboží.

Odborníci ale při pohledu na čísla zůstávají ostražití.

"Malobchodní obrat v srpnu meziročně vzrostl nepatrně více, než bylo očekávání. Skrývá se za tím větší poptávka po autech a dočasně přece jen o něco lepší situace na trhu práce díky předchozímu růstu zaměstnanosti v průmyslu. Důvěra spotřebitelů ale opět klesá, situace na trhu práce se bude s omezováním mzdových výdajů ve veřejném sektoru a útlumem světové ekonomiky rychle zhoršovat, a maloobchod tak opět čekají těžké časy," konstatoval hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se ve srovnání s loňským srpnem zvýšily o 9 procent. Podle úřadu přispívá k růstu tržeb již delší dobu pokles cen motorových vozidel.

Celkový výsledek maloobchodu táhl směrem dolů prodej pohonných hmot, který se meziročně snížil o 11,6 procenta. Naopak prodej zboží mimo potraviny se zvýšil o 2,5 procenta, prodej potravin stoupl o 0,3 procenta.

Výrazný růst zaznamenal prodej přes internet. „Růst tržeb za zboží prodávané přes internet je evidentní již několik měsíců. V srpnu, kdy je růst dokonce 16,7 procenta, byl na internetu největší zájem o sezónní zboží - oblečení, vybavení pro dům a zahradu, sportovní potřeby, dětské zboží a o zboží a služby spojené s dovolenými a cestováním," říká Lenka Hanušová, tisková mluvčí nákupní galerie Aukro.cz.

O více než devět procent vzrostl také zájemo textil a obuv, naopak speciální gurmánské obchody zaznamenaly pokles zájmu zákazníků o 4,6 procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy