Pokud úředníci přijmou variantu, již nabízí společnost Kapch, jeden z operátorů si ukousne pořádný kus koláče na novém hybridním systému, který kombinuje satelitní a mikrovlnnou technologii.
Pohyb kamionu a kontrolu, zda se pohybuje po zpoplatněné cestě, zajistí satelit z vesmíru. Několik desítek, maximálně stovka, mikrovlnných mýtných bran pak bude fungovat jako kontrolní body.
|
Samotné načítání a "kasírování" dopravců ale dostane na starost některý z mobilních operátorů.
Virtuální brány
"Pomocí datové komunikace přes GPRS budou adekvátní informace o poloze vozidla postupovány centrále a budou sloužit jako základ pro zpoplatnění," uvedl pro deník Aktuálně.cz zástupce firmy Kapsch David Šimoník.
V rámci sítě mobilního operátora tak budou existovat virtuální mýtné brány, kdy palubní jednotka na základě daného signálu odešle informaci o průjezdu.
Dnes se stalo
- Mýtné prošetří poslanecká komise
Ve sněmovně vznikne vyšetřovací komisi, která bude zkoumat okolnosti výběru dodavatele na vybudování systému elektronického mýtného. Její zřízení prosadili komunisté.
Svůj zájem o mýto potvrzují i operátoři.
"Pokud navrhované řešení dá prostor využití GSM nebo GPRS sítě, budeme mít o tendr zájem," potvrdila Martina Kemrová z T-Mobile.
Vodafone je ale o krok dál.
"Se společností Kapsch jsem již předběžně jednali a vypíše-li výběrové řízení, připravíme relevantní nabídku a tendru se zúčastníme," říká Jakub Hrabovský z firmy Vodafone.
Politický zásah v Německu
Obě firmy přitom mají s tímto systémem zkušenosti. Jediná země, kde byl zatím satelitní systém za podpory operátorů využit, je Německo. A tam virtuální mýtné brány provozuje konsorcium tří společností: T-Mobile, Vodafone a E-Plus.
Původně bylo v plánu využít jen jednoho z nich.
"Politickým rozhodnutím ale došlo k tomu, že původní výběr byl zrušen a muselo být přijato toto řešení," vysvětluje David Šimoník.
Přitom z komerčního hlediska je logičtější vybrat pouze jednoho generálního partnera, dodává.
Připraveni bojovat
České sítě operátorů jsou podle společnosti Kapsch již nyní dobře připraveny a firmy by tak nemusely výrazně posilovat svoji kapacitu v okolí zpoplatňovaných silnic.
K požadavkům dodavatele mýtného patří i to, že síť musí být připravena v případě výpadku datových přenosů nahradit tyto pomocí signálu GSM či spojením pomocí SMS.
Nové palubní jednotky, které si budou muset dopravci pořídit, pokud budou chtít využívat zpoplatněné silnice nižších tříd, tak budou komunikovat třemi "jazyky".
Musí být schopné přijímat a odesílat jak satelitní, tak mikrovlnný signál, navíc musí umět fungovat i na vlnách GSM, tedy systému, který využívají mobilní telefony.