Nepřítel Radima Jančury: V letenkách jsme už zase první

Tereza Holanová Tereza Holanová
24. 5. 2013 7:30
Rozhovor s majiteli firmy Asiana o prodeji letenek a autobusové dopravě
Alexej a Šárka Litvinovi, majitelé společnosti Asiana.
Alexej a Šárka Litvinovi, majitelé společnosti Asiana. | Foto: Asiana

Praha - Do jejich úspěšně rozjetého podnikání zasáhl dravý Radim Jančura. Nejdříve je připravil o prvenství v prodeji letenek, poté kvůli němu museli ukončit autobusovou linku mezi Karlovými Vary, Prahou a Brnem. Není divu, že majitelé společnosti Asiana patří už léta k Jančurovým největším kritikům.

Společnost Asiana založil Alexej Litvin s manželkou Šárkou na začátku 90. let, hlavní byznys od té doby stále tvoří internetový prodejce letenek Letuška.cz. Firma zprostředkovává i studijní pobyty, pomáhá zajišťovat víza nebo například hotelové ubytování.

„Už jsme znovu jedničkou na trhu," tvrdí Litvinovi v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz. Ostrým narážkám na konkurenční Student Agency se nevyhnuli ani tentokrát.

„Snad bude mít Jančura ještě z čeho platit škodu, až soud rozhodne v náš prospěch," říká Litvin ke stále trvajícímu sporu ohledně odškodnění za zneužití dominantního postavení Student Agency v autobusové dopravě.

Aktuálně.cz: Jak se vás dotkla krize leteckého průmyslu?

Šárka Litvinová: Ta možná zasáhla ekonomiku leteckých společností, v kvantitě a frekvenci letů se však neprojevila. Naši firmu vůbec nezasáhla.

A.cz: Marže z prodeje letenek ale dlouhodobě klesají. Na jaké se teď pohybují úrovni?

Alexej Litvin: Když jsme v roce 1993 začínali, byla průměrná marže na letenku 1750 korun, letecké společnosti tehdy dávaly provizi do patnácti procent. Tu ovšem postupně rušily v reakci na nástup nízkonákladových společností. My jako cestovní agentura máme dále právo vybírat od klienta takzvaný servisní poplatek.

A.cz: Na jaké se pohybuje úrovni?

Alexej Litvin: Maximálně to může být 750 korun. Tuto možnost ale agentury kvůli konkurenci nikdy nevyužívají, spíš jej tlačí dolů. Takže v průměru jde o tři sta korun.

A.cz: Takže nižší průměrné výnosy si teď kompenzujete celkově vyšším prodejem letenek?

Alexej Litvin: Přesně tak. Před dvaceti lety jsme měli rekord sto prodaných letenek měsíčně. Teď toto množství prodáme za hodinu. Měsíčně máme patnáct, dvacet tisíc prodaných letenek.

A.cz: Znáte už hospodářský výsledek Asiany za loňský rok?

Alexej Litvin: Celkové tržby Asiany činily 1,8 miliardy korun, tržby Letušky pak 750 milionů korun. V těchto dnech probíhá audit našeho hospodaření za rok 2012. Výsledky zveřejníme, až bude dokončen.

A.cz: Byli jste jedničkou v prodeji letenek, o tuto pozici vás pak připravila Student Agency. Jak jste na tom nyní?

Šárka Litvinová: Podle našich údajů jsme už znovu jedničkou na trhu.

Alexej Litvin: Vím jedině to, že současně s naším meziročním růstem, který se pohybuje okolo třiceti procent, nekalá konkurence vykazuje stagnaci. Jestli je tam růst, tak půl procenta maximálně. (Reakce Radima Jančury: Za rok 2012 skupina Student Agency vykázala tržby z letenek dvakrát větší než společnost Asiana, tedy v celkové výši 2,8 miliady Kč. Náš meziroční nárůst tržeb činil 7,51 % oproti polovičnímu nárůstu společnosti Asiana.)

A.cz: Proč "nekalá konkurence"? Můžete tento termín vysvětlit?

Alexej Litvin: Označení objektivně vychází z nálezu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který takto posoudil jednání Student Agency.

Zájem o letenky roste, nejen o levné

A.cz: S prodejem letenek jste začínali před dvaceti lety. K jakým největším změnám za tu dobu podle vás došlo?

Šárka Litvinová: Tou nejviditelnější v posledních deseti, patnácti letech byl nástup nízkonákladových společností, který samozřejmě zatřásl celým odvětvím. Druhým významným faktorem je globální migrace obyvatel. To znamená, že stále roste potřeba letecké dopravy.

A.cz: Změnil se nějak zájem o business class?

Šárka Litvinová: Řekla bych, že jak na jednu stranu roste poptávka po nízkonákladových spojích a přibývá lidí, kteří jsou připraveni za tyto ceny létat - a nejsou to jenom baťůžkáři. Zároveň ale roste skupina, která si zejména na dálkových letech je ochotna a schopna dopřát let v business třídě. Za tím stojí i snaha prodejců vysvětlit, že pokud si klient dopřeje komfortní let, nakonec ho ta cena může vyjít i na méně, než když riskuje změny letů.

A.cz: Jaký podíl má tato třída na prodaných letenkách?

Šárka Litvinová: Pohybuje se to mezi osmi až deseti procenty.

Na řadě je Bulharsko nebo Gruzie

A.cz: Kde by podle vás měla být Asiana za pět let?

Alexej Litvin: Český trh už je velice vymezený, protože je malý. Perspektivu tak vidíme v expanzi do východní a střední Evropy. Začali jsme ze Slovenska, teď do prvního června to bude Bulharsko. Spolupracujeme s Gruzií. Další by mohly být země jako Polsko, Ukrajina, Rusko.

A.cz: Chcete tam otevírat klasické kamenné prodejny, nebo virtuální pobočky?

Alexej Litvin: V závislosti na konkrétní situaci počítáme s kombinací všech zmíněných variant.

A.cz: Z jakého důvodu zrovna tento region?

Alexej Litvin: V zemích jako Gruzie nebo Bulharsko ještě trh není nasycený.

Šárka Litvinová: A v Polsku nebo Rusku už je velice silná konkurence, ale zase jsou to obrovské trhy, takže lákají.

A.cz: Do Gruzie od léta prodáváte i zájezdy. Kolik klientů jste už odbavili?

Šárka Litvinová: Zatím je to v řádu desítek, nejsou to nějak významná čísla. Ta země je malá a Česká republika taky.

Alexej Litvin:  Rozjezd by měl trvat minimálně dva roky.

A.cz: Jak to tedy funguje? Zprostředkováváte výlety pro skupiny, nebo i pro jednotlivce?

Šárka Litvinová: Lze zorganizovat obojí.

Návrat k autobusům se nám nevyplatí

A.cz: Co autobusová doprava, do té se vrátit nechcete?

Alexej Litvin: Došli jsme k závěru, že v atmosféře, jaká byla na tomto trhu, se nám nevyplatí. Celé je to velice náročný byznys, i když bychom zvládli dál fungovat, kdyby ze strany konkurence nedocházelo k podrazům.

Šárka Litvinová: Jako organizované krádeže drahých dílů.

A.cz: Můžete rozvést, o co jde?

Alexej Litvin: Majitel firmy Student Agency Radim Jančura prokazatelně nakupoval za nápadně nízké ceny náhradní díly do svých autobusů. Tyto náhradní díly Policie ČR označila jako zcizené z našeho skladu. (Reakce Radima Jančury: Policie nezjistila žádné pochybení, na vše máme certifikáty a potvrzení. Nic takového, jak popisuje pan Litvin, se ve spojitosti se Student Agency nestalo.)

A.cz: Jste známi jako jedni z největších kritiků Radima Jančura a jeho Student Agency. Došlo už k nějakému posunu ohledně žaloby o 23 milionů korun, které po něm chcete?

Šárka Litvinová: Celá záležitost je stále u soudu, zatím ještě nerozhodl. Jen doufáme, že do té doby, než rozhodne v náš prospěch, bude mít konkurence ještě z čeho tu škodu zaplatit.

A.cz: Máte snad nějaké konkrétní informace o tom, že vašemu konkurentovi klesá zisk?

Alexej Litvin: Jde o aritmetickou trojčlenku o jedné neznámé. Tržby Asiany rostou od začátku roku, celý trh s letenkami a potažmo cestovními službami podle veřejně dostupných zdrojů a zpráv od IATA stagnuje. Z toho vyplývá, že ostatní významní hráči na trhu stagnují nebo mají propad v tržbách. Námi nárokovaná suma odškodnění je dost velká na to, abychom měli obavy, zdali protistrana bude po nějakém čase schopná se s tímto závazkem vyrovnat.

A.cz: Můžete stručně připomenout, o jakou škodu se jedná?

Alexej Litvin: Nárokujeme odškodnění za škodu vyčíslenou expertním týmem, která vznikla v důsledku zneužití dominantního postavení firmy Student Agency při provozování veřejné autobusové dopravy. Konkrétně na lince mezi Prahou a Brnem v letech 2007 až 2008, kde jsme tehdy také působili. (Reakce Radima Jančury: Soud řekl, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže to špatně uzavřel - Student Agency svého dominantního postavení nezneužila. K jakékoli náhradě škody tedy není důvod.)

 

Právě se děje

Další zprávy