Němci už mají díky šrotovnému 105 tisíc nových aut

Tomáš Fránek
25. 2. 2009 8:25
Nejžádanější jsou malá auta, vedou vozy z Německa
Před crash testem se auto pomaluje body, nafotí, nabourá a znova nafotí. Pak se měří o kolik se který bod hnul
Před crash testem se auto pomaluje body, nafotí, nabourá a znova nafotí. Pak se měří o kolik se který bod hnul | Foto: Ludvík Hradilek

Berlín -  Na německých silnicích jezdí přes sto tisíc nových vozů. Zájem o šrotovné tak překonává očekávání a lidé se bojí, že se peníze od vlády brzo vyčerpají.

Podle Spolkového úřadu pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA), jehož statistiky citovala agentura ČTK, tak už 105 tisíc lidí požádalo o vyplacení prémie 2 500 eur za sešrotování starého auta.

Záplava objednávek

Podle deníku Die Welt se lidé nejčastěji zajímají o koupi menších automobilů, jako je VW Golf, Škoda Fabia a VW Polo, u dotazů na internetu ohledně pojištění vede Dacia Sandero.

V prvních únorových týdnech pocházela více než polovina automobilů prodaných díky šrotovnému od německých výrobců, potvrdil šéf německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann.  "To ukazuje, že máme i u malých vozů a v kompaktní třídě vynikající nabídku," řekl Wissmann deníku Südwest Presse.

Svaz německého automobilového průmyslu počítá s tím, že díky prémii se prodá navíc 200 000 až 400 000 automobilů. "Máme záplavu objednávek na Fox a Polo, ale také na golfy," potvrdil předseda závodní rady VW Bernd Osterloh.

Volkswagen sice tento týden přerušil práci v mnoha svých továrnách, včetně mateřského závodu ve Wolfsburgu, ale krácení práce plánované na březen bylo zrušeno.

Německá vláda vyčlenila na šrotovné 1,5 miliardy eur, to znamená, že do konce roku může být bonus získat 495 000 kupců nových vozů.

Přidá se Evropa?

Podle Wissmana ale lidé začínají s nákupem nových vozů váhat, obávají se, že peníze určené na šrotovné budou vyčerpány dříve než bude objednaný vůz skutečně dodán a přihlášen.

Navrhl proto vládě, aby prémie byla garantována už čekatelům na objednaný vůz, jehož dodání může trvat až měsíce. Mělo by stačit předložení smlouvy o budoucí koupi vozidla. Prémie by však byla odeslána na konto kupujícího až po předložení dokladu o sešrotování starého vozu i certifikátu o uvedení nového auta do provozu.

Dopravní expertu vládní CDU Andreas Scheuer označil návrh za přiměřený a nezbytný. "To by snížilo nejistotu a motivovalo lidi k nákupu aut," řekl.

Osterloh z Volkswagenu se vyslovil také pro zavedení celoevropského šrotovného. Podobná opatření dosud přijaly Francie a Itálie.

Rusko zase oznámilo, že bude dotovat úvěry na nákup automobilů spotřebitelům, kteří se rozhodnou koupi kterýkoliv z 30 zahraničních a domácích modelů. Mezi modely, jejichž nákup bude ministerstvo do roku 2011 dotovat financováním dvou třetin úroku, patří skoro všechny modely domácí Lady. Dále je mezi jmenovanými Chevrolet Niva automobilky GM, Ford Focus, Fiat Albea, Kia Spectra Renault Logan, Volkswagen Jetta a také Škoda Fabia.

 

 

Právě se děje

Další zprávy