Prodej aut v únoru 2009 (meziroční porovnání)
- Německo +21,5 %
- Polsko +7,3 %
- Lucembursko +0,3 %
- Česká republika -7,7 %
- Francie -13,2 %
- Velká Británie -21,9 %
- Itálie -24,4 %
- Maďarsko -46,4 %
- Španělsko -48,8 %
- Rumunsko -66,5 %
- Island -83,6 %
Brusel/Brno - Nebýt šrotovného, prodej nových vozů by v Evropě nejspíš propadl do historických hloubek. I tak se v únoru prodalo na starém kontinentě o 18,3 procenta méně aut než ve stejném období před rokem. Údaje zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).
Propad počtu nových registrovaných aut byl podstatně citelnější v nových členských zemích Evropské unie, kde poklesl o 30,3 procenta. V západní Evropě prodeje klesly "jen" o 17,3 procenta, hlavně díky šrotovnému v Německu. To jej totiž zavedlo jako první už na začátku roku.
V dalších státech západní Evropy, jako Španělsko, Portugalsko, Itálie nebo Rakousko, které přišly s prémií na sešrotování starého a nákup nového vozu později, se zatím efekt tak silně neprojevil.
Šrotovné vyhnalo prodeje o čtvrtinu
Němečtí prodejci se však z únorových výsledků mohou radovat. Jako v jediné evropské zemi tu počet registrací nových osobních aut vzrostl v únoru o 25 procent. „Kromě šrotovného na tom má zásluhu i současná daňová reforma týkající se motorových vozidel. Jedinou další zemí v západní Evropě, která zaznamenala nárůst bylo Lucembursko, ovšem pouze s růstem 0,3 procenta," píše se ve zprávě.
Největší pokles postihl Island, kde jsou dopady ekonomické krize největší. Nových aut se prodalo o 83, 6 procenta méně než před rokem.
Nové země EU: nejlépe si vedlo Polsko
Mezi novými členskými státy Unie si nejlépe vedlo Polsko, kde lidé koupili o 7,3 procenta více osobních vozů než před rokem. Ostatní trhy včetně toho českého však zaznamenaly pokles. Přitom v České republice byl nejmenší, pouze o 7,7 procenta, největší pak v Rumunsku o 66,5 procenta.
Automobilový trh v Evropě strádá už od loňska. Za rok 2008 klesl na patnáctileté minimum. Březnové výsledky už by mělo ovlivnit zavedení šrotovného v dalších zemích Unie. Naopak vloni nestihl začít skomírat trh s luxusními vozy, letos však také on očekává útlum.