Nefunkční mýtné?Pokuta: 14 milionů denně

Red Eko, ČTK
15. 12. 2006 13:45
Praha - Ministerstvo dopravy se dohodlo s firmou Kapsch na novém dodatku ke smlouvě o mýtném. Řidiči nákladních aut začnou mýto platit už 1. ledna.

Dohoda na novém dodatku znamená, že Kapsch může spustit zkrácený pilotní provoz a mýtné se začne od nákladních vozidel vybírat na českých dálnicích a rychlostních silnicích od 1. ledna 2007.

Obě strany včera vyřešily poslední sporný bod, jímž byla výše úhrad za případnou nefunkčnost systému. Pokud by systém nefungoval se firma zavázala platit denní pokutu 14 milionů korun, sdělily obě strany až dnes. Kapsch na sankce poskytl státu bankovní záruku ve výši téměř 660 milionů korun.

Hrozil jedenapůlroční odklad

Pokud by se ministerstvo dopravy s Kapschem nedohodlo, příštích 18 měsíců by se mýtné v Česku nevybíralo, řekl ještě ráno člen představenstva Kapsch TrafficCom Erwin Toplak. "Žádné příjmy z mýtného, spousta žalob, mnoho právníků a platby penále firmě Kapsch," nastínil možný vývoj pro případ neshody Toplak.

Jednání o novém dodatku začalo na žádost ministerstva, které chtělo narovnat nevýhodné postavení státu vůči firmě Kapsch. To podle něj vyplývá z prvního dodatku ke smlouvě, který podepsal tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský.

Stát se v dodatku mimo jiné zavázal, že převezme veškerou odpovědnost za provizorní řešení systému a navýšil Kapschi dohodnutou odměnu.

Mikrovlnné snímače firmy Kapsch nad dálnicí v Rakousku
Mikrovlnné snímače firmy Kapsch nad dálnicí v Rakousku | Foto: Kapsch

Jak se spor vyvíjel

Nevýhodnost dodatku pro stát Kapsch vždy popíral. Podle Toplaka jde o standardní nástroj a stát díky němu dostane mýtný systém dříve, než předepisovala původní smlouva. Kvůli právním sporům s neúspěšnými účastníky tendru se termín pro výstavbu systému zkrátil z 12 na devět měsíců.

Přesto jeden z majitelů firmy Georg Kapsch vyjádřil koncem listopadu ochotu jednat s ministerstvem dopravy o novém dodatku. Spor se vyostřil začátkem prosince, neboť ministerstvo nepovolilo Kapschi spustit pilotní provoz. Ten se měl podle smlouvy uskutečnit od 1. prosince, dosud však nezačal.

Důvodem bylo údajné nelegální přesunutí mýtných bran na jiné místo. Kapsch však tvrdí, že brány posunul po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic a ministerstvo o tom vědělo. Obvinil také ministerstvo z obstrukčního jednání.

Podle Toplaka zkrácení pilotního provozu nijak neovlivní ostrý start systému 1. ledna 2007. Mýtné se v první etapě bude vybírat na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic, průměrná sazba bude 4,05 koruny za kilometr. Platit budou vozidla s hmotností 12 tun a více.

 

Právě se děje

Další zprávy