Na vlastní kůži: Úřední maraton kvůli změně bydliště

Veronika Skálová Veronika Skálová
17. 4. 2011 18:56
Změnit trvalé bydliště vás přijde na 418 korun a 4 hodiny
Stěhování není samo o sobě žádná zábava. A s oficiální změnou trvalého bydliště si teprve užijete.
Stěhování není samo o sobě žádná zábava. A s oficiální změnou trvalého bydliště si teprve užijete. | Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Celkem čtyři hodiny obíhání úřadů, vyplňování formulářů a čekání ve frontách, peněženka chudší o sumu přesahující čtyři sta korun, ale zato se mohu chlubit, že jsem opravdu oficiálně Brňankou.

Tedy vlastně ještě nějakou dobu tak napůl oficiálně, protože místo zbrusu nového občanského průkazu nosím stále ten původní, jen s odstřiženým rohem a doplněný žlutým tiskopisem s mojí novou adresou.

Čtyři hodiny života možná nejsou tak dlouhá doba a člověk za zbytečnosti utratí často víc než čtyři stovky. Jenže. Pokud chodíte každý den do práce, ony čtyři hodiny se vám rozloží do řady drobných úkonů pravděpodobně v průběhu celého týdne. Možná by bylo jistější vzít si aspoň jeden den dovolenou.

Formulář, který spustí lavinu

Samotné vyřízení změny trvalého bydliště je v celé úřední mašinerii možná tím nejjednodušším úkonem. Na odbor správních činností brněnského magistrátu jsem pro jistotu zamířila v úterý dopoledne, tedy v "krátký" úřední den. Moje naděje, že nezůstanu trčet v dlouhé frontě, se naplnila.

Kolik stojí "přestěhování"

Průkazové fotografie 140 Kč (4 fota)

Změna trvalého pobytu 50 Kč

Řidičský průkaz 50 Kč

Registrace auta 100 Kč

Tři doporučené dopisy 78 Kč

Vybavena nájemní smlouvou ze svého nového bydliště, (dosud) aktuální občankou, pasovou fotografií, vyplněným formulářem měnícím trvalé bydliště a formulářem se žádostí o nový občanský průkaz jsem byla za půlhodinu postupně odbavena u dvou přepážek (tří včetně pokladny).

Tahle půlhodina ale odstartovala lavinu navazujících úkonů. O změně trvalého bydliště je třeba uvědomit celou řadu institucí.

Bez telefonu a internetu ani ránu

Soupis potřebných kroků začíná výměnou řidičského průkazu a změnou registrace auta na nové místo (v mém případě do jiného kraje). Na obě procedury se na brněnském magistrátu lze objednat elektronicky, což by mělo úkon zjednodušit.

Má to drobný háček - zatímco vyřídit řidičák si mohu vlastně okamžitě, první volný termín na registru silničních vozidel je až za týden. Představa jednoho dne, kdy zvládnu všechny potřebné úkony, se rozplývá.

Internet a telefon zůstávají neocenitelnými pomocníky i nadále. Jako první zjišťuji, co k vydání nového řidičáku a změně registrace auta z kraje do kraje potřebuji. Stojí to pár minut hledání, ale nakonec na stránkách města vše najdu.

Řidičský průkaz je opět jednodušší - stačí přinést jen ten starý a aktuální občanku s přípisem o změně bydliště. Ke změně registrace auta ale musím kromě "velkého a malého" technického průkazu přinést také potvrzení o pojištění, takzvanou zelenou kartu, potvrzení o technické kontrole a obě poznávací značky.

Starý nebo nový úřad?

Pátrání ale nekončí. Své přestěhování musím oznámit hlavně finančnímu úřadu a zdravotní pojišťovně. Při jednání s finančním úřadem je nejprve třeba vyřešit, zda změnu hlásit na "starém" nebo na "novém" působišti.

V tom nemá jasno ani paní na brněnském finančním ředitelství a jednotlivé úřady si mě chvilku předávají jako tři dny starý rohlík. Nakonec skončím na úřadu, kam jsem spadala před změnou bydliště. Vzhledem k tomu, že nemám živnostenský list a daňové přiznání podávám jen kvůli odečtu hypotéky z daní, je řešení snadné - úřednice si nechá nadiktovat moje rodné číslo a slibuje, že mě v evidenčním systému obyvatel vyhledá a oficiálně "přestěhuje" bez dalšího nutného kontaktu. Příští daňové přiznání už prostě podám na nový finanční úřad.

Zdravotní pojišťovna vyžaduje vyplnění formuláře a jeho odeslání poštou nebo návštěvu pobočky. To banka, která mi poskytla hypotéku, požaduje osobní návštěvu bez jakékoliv debaty. Osobně budu muset zajít i na pobočku svého mobilního operátora - ale až poté, co bude hotový můj nový občanský průkaz. O procházky na čerstvém vzduchu tak budu mít v následujících týdnech postaráno.

Dvě pojišťovny, kterých jsem klientem, a banka, kde mám spořicí účet, se naštěstí spokojí s písemným oznámením odeslaným poštou. Se zaměstnavatelem je to ještě jednodušší - stačí informaci poslat mailem.

Nejvíc času zabraly přesuny

Brněnský magistrát sídlí v několika budovách v širším centru města. Nedaleko od centra je naštěstí i má domovská pobočka banky a pobočka zdravotní pojišťovny.

I když pobyt na jednotlivých úřadech nebo pobočkách obvykle nezabere víc než 10 až 15 minut (s výjimkou změny registrace auta, která trvá 20 minut), přesuny mezi jednotlivými budovami zaberou obvykle nejméně čtvrt hodiny.

V tramvaji nebo pochodem pěšky jsem ve výsledku strávila dvě hodiny čistého času z celkově čtyř, které mi vyřizování změny bydliště zabralo.

Ve výsledných čtyřech hodinách je započítaný i čas potřebný na pořízení pasových fotografií. Připočítat si k nim ale můžete další dvě cesty na úřad - pro hotový řidičák a občanský průkaz (celkem půlhodina) a jednání na pobočce operátora (nejméně další půlhodina).

Na změnu trvalého bydliště je tedy dobré vybavit se pevným obutím, dostatkem trpělivosti a nejspíš i zápisníkem. Ztratit přehled v jednotlivých datech, úřadech a dokumentech je vcelku snadné.


 

Právě se děje

Další zprávy