Praha - Ruzyňské letiště dnes spouští novinku - pětadvacet modernizovaných samoodbavovacích kiosků self check-in.
Odbavení by se tak mělo zkrátit až na několik sekund a fronty u přepážek budou kratší.
Podle Mariky Janouškové z oddělení propagace letiště bude moci nová zařízení využívat více než polovina cestujících.
Oproti starým odbavovacím kioskům jsou tyto přístroje, na kterých se velkou měrou podílely České aerolinie (ČSA), navíc vybaveny webovou aplikací. V budoucnosti by tak české kiosky mohly nabízet i jiné služby, například převod zakoupené letenky do vyšší třídy.
Při výrobě webové aplikace se autoři nechali inspirovat systémem kiosků společnosti Air France, která jim nejvíce vyhovovala.
Jen pro cestující s elektronickou letenkou
Zařízení také umožňuje odbavit cestujícího den dopředu, po patnácté hodině odpolední tak může být odbaven pro odlety do devíti hodin ráno následujícího dne.
Použít samoodbavovací kiosek může však cestující za určitých podmínek. Stoprocentní odbavení pomocí self check-in letiště garantuje cestujícím letícím se společností ČSA a dále také pro zahraniční firmy Air France, KLM, Iberia, Lufthansa a Finnair.
Kiosek mohou použít pouze lidé, kteří si zakoupí elektronickou letenku. U klasických papírových letenek samoodbavení nefunguje.
Stačí mít jen kreditku nebo pas
Zájemcům o samoodbavení stačí jen mít s sebou kreditní kartu, kartu OK Plus věrnostního programu společnosti ČSA, vytištěnou elektronickou letenku (či alespoň její kód) nebo cestovní pas se čtecí zónou. Kiosek je identifikuje na základě nich.
Pokud si tedy cestující například zapomene doma vytištěnou letenku, může se při odbavení identifikovat platební kartou. Pokud ale žádnou takovou nevlastní, postačí mu přiložit ke snímači kiosku platný cestovní pas se čtecí zónou.
Po novém roce by se měl způsob identifikace rozrůst ještě o občanský průkaz, stejně jako cestovní pas však musí mít čtecí zónu.
Kdo všechno z cestujících nemůže samoodbavovací zařízení použít, uvádí každá z leteckých společností na svých internetových stránkách. Mezi výjimky společnosti ČSA patří například lidé s papírovou letenkou, cestující se zvířetem na palubě, nevidomí lidé se slepeckým psem nebo třeba více než devítičlenná skupina osob. Zákazníky, kteří mají při cestování nějakou takovou výjimku, odbaví personál u přepážek.
Redakce Aktuálně.cz byla u spouštění nového systému self check-in jako první. Podívejte se: