Brno - U stavby další velké dopravní stavby, jihočeské dálnice D3, bude jasné, jak stát hospodaří s miliardami určenými na výstavbu této autostrády.
Nejvyšší kontrolní úřad totiž prověří, jak Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a Státní fond dopravní infrastruktury hospodaří s penězi určenými na výstavbu této dálnice. D3 je přitom jediná dálnice v Česku, která se letos dostala do plánů kontrolorů na letošní rok. „Časový plán kontroly je červen 2010 až květen 2011," píše se v plánu kontrolorů.
Bude se stavět za soukromé?
Plánovaná trasa z Prahy do Českých Budějovic a navazující silnice R3 na hranice s Rakouskem o délce kolem 170 kilometrů by měla stát asi 80 miliard korun. A jako první tuzemská dálnice má být D3 postavena s pomocí peněz soukromých investorů (PPP).
Jak bude celý projekt vypadat zatím není jasné, porada ekonomických ministrů nepřijala přepracovaný projekt na výstavbu D3, který předložil ministr dopravy Gustav Slamečka. Ministerský návrh výstavby dálnice D3 formou PPP předpokládá, že by celý 113 kilometrů dlouhý úsek dálnice od Tábora ke státní hranici s Rakouskem bylo možné stihnout postavit v letech 2011 až 2015. První úsek z Tábora do Českých Budějovic do roku 2013, druhou etapu by mohli motoristé začít využívat o dva roky později. Materiál mají ministři projednat znovu v únoru.
V roce 2011 má být hotový další, asi 25 kilometrový úsek za více než deset miliard, jehož výstavba byla zahájena v roce 2008. Loni v říjnu stavebníci zahájili další práce na části D3. Staví se tak například most vedoucí přes řeku Lužnici a na část trasy mezi Veselím nad Lužnicí a Soběslaví. Most a další část dálnice budou stát zhruba čtyři miliardy korun, měly by být dokončeny za tři roky.
„Absence dálnice v jižních Čechách je natolik veliká, že je třeba přistupovat k její realizaci ve velkých úsecích tak, aby stáhla maximální množství dopravy z velmi přetížené silnice I/3 co nejdříve," řekl už dříve generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Kontroly dopadly špatně
Dosavadní kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu prověřující výstavbu dálnic v Česku dobře nedopadly. U rychlostní silnice R52 z Brna do Mikulov kontroloři dokonce uvedli, že jde o stavbu, která by neměla vůbec vzniknout.
Podle kontrolního týmu v čele s Petrem Skálou je stavba zbytečná, protože novou čtyřproudovou silnici bude využívat jen málo automobilistů a protože pro spojení s Vídní existují lepší varianty. Stavba je podle kontrolorů vedena v nejhorší možné variantě, když mimo jiné přetíná Chráněnou krajinnou oblast Pálava a ohrožuje Lednicko-valtický areál.
Podle další kontroly stát podle Nejvyššího kontrolního úřadu zanedbává údržbu dálnic a silnic první třídy. A to ji prodražuje o stovky milionů korun.
Úřady také důsledně neposuzují a nehodnotí jednotlivé varianty, oznámil úřad. Proto se také stavby silnic a dálnic v Česku protahují a prodražují. Kontroloři tak prověřili 435 stavebních akcí s předpokládanými náklady více než 400 miliard korun. Podrobněji se kontroloři věnovali padesáti v celkové hodnotě 62 miliard.